België deel Ardennen (2)

Uit de categorie: België, Camper Reisverhalen
Datum: 03/05/2024

We hebben overnacht op de camperplek in Stavelot bij het zwembad. Het waren wel wat kleine smalle wegen om er te komen maar het is gelukt en we hebben er goed kunnen slapen. In het begin van de avond stonden we nog alleen maar er zijn later toch nog drie andere campers bijgekomen.
We hebben er geen foto van omdat het de hele avond en nacht is blijven regenen en we de camper niet uit geweest zijn.

En ook de volgende ochtend gaat het maar door met de regen. We besluiten om de grotten van Remouchamps te gaan bekijken. We wilden eerst een andere grot bezoeken maar die ging half juni pas open, wat we net op tijd lazen.
Bij deze grotten waar we nu waren ga je niet met een gids mee maar kun je eerst op eigen gelegenheid de route volgen en de grotten bekijken. Heel erg indrukwekkend hoe dat er allemaal uitziet.

grotten van Remouchamps

Dan aan het einde kun je in een bootje stappen en ga je varend door de grotten weer terug naar het startpunt. Het bootje volgt een route waar je lopend niet komt. Het is ook best spannend want het is soms erg nauw en laag. Je moet goed opletten of je je hoofd niet stoot en gewoon recht blijven zitten lukt echt niet.
Dat was heel leuk om te doen.

Door de grotten varen

Daarna zijn we nog naar Topiaires gegaan. Daar hebben ze allemaal boompjes gesnoeid in allerlei voorwerpen en figuren. Dat is mooi om te zien. We waren natuurlijk een beetje vroeg in het seizoen dus nog niet alle figuren waren even mooi geknipt. Ze hadden dus hun wintervacht nog. Maar zoals je op de foto’s kunt zien zag het er toch heel mooi uit.

Er is een grote ruime parkeerplaats bij Topiaires en we hebben gevraagd of we op de parkeerplaats mochten overnachten en dat was geen probleem. We hadden dus een mooi rustig plekje naast de rivier d’Orthe. Heel rustig want er rijden daar ’s nachts geen auto’s en er loopt ook niemand meer. We waren de enige auto die er na 19:00 nog stond.

topiaires parkeerplaats

Vanmorgen voelde het weer erg koud aan in de camper. Maar soms kwam het zonnetje al door dus het werd wel warmer. Na het ontbijt eerst even wandelen in het dorpje. Het voelt erg gezellig aan als je door de straatjes loopt. De poort naar het kasteel zat dicht dus daar zagen we niet veel van.

Dorpje en kasteel
Dorpje

Toen naar de camper en vertrokken naar een kasteel. Wel eerst tanken onderweg want de tank raakte leeg. Wat is het dan snel duidelijk dat je niet steeds een tankstation tegenkomt als je op veel wegen door de bossen rijdt. Gelukkig hebben we er wel op tijd eentje gevonden.
Het kasteel was Chateau de Jehay. Het kasteel was in renovatie en niet te bezoeken maar de tuin kon wel bekeken worden. Dat hebben we gedaan en het was de moeite waard. Veel naakte vrouwen.

Daarna gereden naar Borgloon om de doorkijkkerk te bekijken. Eerst parkeren langs de grote weg en dan een 800 meter lopen naar de kerk. Leuk om te zien. Het was er drukker dan we verwachtten omdat het nogal miezerig weer was op dat moment.

Doorkijkkerk

Voor de overnachting hebben we gekozen voor een camperplek bij een sporthal in Hasselt. We hadden een mooi plekje alleen was het ’s avonds heel druk op de parkeerplaats omdat er een wedstrijd in de sporthal was. Er was heel veel publiek op afgekomen.
Ondanks dat wel goed geslapen.

De volgende dag rijden we weer naar huis. Morgen weer andere verplichtingen dus we moeten weer thuis zijn.
Maar we rijden nog wel even langs een klein kasteeltje en een wat grotere.