Belgische Ardennen en Luxemburg (3)

Uit de categorie: België, Camper Reisverhalen, Luxemburg
Datum: 04/05/2019

Vandaag hadden we een letterlijk koude start. Het was drie graden buiten en 11 graden in de camper. Buiten waren de wat hoger op de heuvels gelegen bomen allemaal wit. Ik was blij dat ik ook een sjaal meegenomen had toen ik de hond ging uitlaten. Ook onder het rijden, later op de dag, waren er heel veel witte plekken en sommige auto’s zaten ook onder de sneeuw. En dat in mei!

Het was koud

Dus vandaag gaan we Luxemburg in. We reden eerst naar het kasteel van Clervaux. Toen we er vlakbij waren ging de navigatie een smal steil pad op en dat heb ik met de camper dit keer maar niet gedaan. Had er geen goed gevoel bij. Dus even verder op een parkeerplaats gestopt en daar vandaan gaan wandelen. We kwamen eerst nog een prachtige kerk tegen en daarna het kasteel. Dat kasteel viel ons erg tegen en we hebben er dan ook niet veel gedaan. Wat rondgekeken en wat foto’s gemaakt.

kasteel van Clervaux

Vlak ervoor stond er nog een mooie kerk en daar hebben we ook even gekeken.

Kerk buitenkant Kerk binnenkant

Daarna hebben we besloten naar het kasteel Bourscheid te rijden en daar aangekomen bleek dat dit kasteel veel meer onze smaak was. We zijn naar binnen gegaan en hebben daar heerlijk rondgewandeld. Het begin van de bouw van dit kasteel was al in het jaar 1000. Sinds 1972 is het kasteel van de Luxemburgse staat en zijn er al veel restauratiewerkzaamheden geweest.
Erg leuke dingen gezien.

kasteel Bourscheid 1

kasteel Bourscheid 2

En toen zat er nog een kasteel in de planning. Dat was kasteelruïne Beaufort. We zijn er wel wezen kijken maar er niet in geweest. We hadden niet veel tijd meer en eigenlijk vandaag al veel kasteel gezien. Wel leuk om er even omheen te wandelen en zo van buiten te bekijken. Ook weer een mooi kasteel dat een bezoek ook zeker wel waard is.

kasteelruine Beaufort

Daarna reden we naar de camperplaats bij de Teufelsschlucht en het Dinosauriërs park. We slapen dus nu in Duitsland in plaats van Luxemburg maar dan wel net over de grens. We staan daar nu op de eerste parkeerplaats en we zijn de enigen. Leuk dat er vlakbij ook twee levensgrote dinosauriërs buiten het hek staan. Even foto’s gemaakt voor de kleinkinderen. Kunnen ze zien hoe oma bijna opgevreten wordt.

Dinosauriërs

Het wordt weer erg koud en we hebben ’s avonds de verwarming ook aangehad want het werd binnen in de camper te kil om zo maar te zitten. ’s Nachts, lekker onder de wol, hebben we geen last van de kou. Maar ’s morgens is alles weer super koud.
Morgen als het weer een beetje meewerkt gaan we de Teufelsschlucht wandeling eerst maken en daarna weer richting Luxemburg.

De volgende ochtend dus eerst, na het ontbijt, de wandeling van de Teufelsschlucht gemaakt. Konden we meteen weer een beetje warm worden van het lopen. Het was een prachtige wandeling met veel omhoog en naar beneden gaande wegen en trappen. Een prachtige omgeving om te wandelen. Bekijk de foto’s maar hieronder. Als je daar in de buurt bent zeker doen.

Teufelsschlucht

Daarna zijn we gaan rijden naar Echternach. Eerst naar het service punt om water te lozen en de wc te legen. Water pakken zou met een munt moeten maar er stond niet op het station met wat voor munt dit zou moeten. Daarna de camper daar even verderop geparkeerd en door het stadje gaan wandelen. Wel aardig maar door de felle wind en de regen die later begon hebben we het niet zo lang volgehouden.

Echternach

Daarna zijn we verder gegaan en reden alvast richting Nederland. We hebben besloten in verband met de weerberichten, veel regen, en de kou om maar eerder naar huis te gaan. Als je niet vaak buiten kunt zitten dan is het camperen voor ons toch minder leuk. We reden tot aan de camperplek Parking Barrage de la Gileppe waar gratis stroom is als service. Wat een luxe zoiets.

Lekker de verwarming heel laag aan en zo is wel uit te houden op deze camperplaats. We hebben ’s avonds toen het even droog was nog een wandeling gemaakt over de dam en genoten van het uitzicht. De gratis te bezoeken uitkijktoren (70 meter hoog) is zeker een bezoek waard en je kunt er ook nog eten bovenin omdat er een restaurant is.
De dam zelf is ook indrukwekkend groot.

Bij de dam De leeuw op de dam

De volgende dag zijn we lekker naar huis gereden en toen we weer thuis waren hebben we de camper uitgeruimd en hebben hem op stalling gezet. Klaar voor de volgende keer.