De Franse kust (1)

Uit de categorie: België, Camper Reisverhalen, Frankrijk
Datum: 15/07/2018

Deze zondag gaan we op weg naar de Franse kust. Van de Belgische grens tot en met Normandië. Eerst maar eens veel doorrijden over de snelweg, niet veel bijzonders gedaan onderweg. Geëindigd op de camperplaats langs het water in België. Parking in Bellem.
Een mooie plek om te staan waar je ook lekker buiten kunt zitten als het zulk goed weer is als bij ons.

Langs het water in Bellem

Ook zijn we een stukje door Antwerpen gereden en daar hebben ze dus ook een Lage-emissiezone (LEZ) en ik heb het bord gezien maar zat al zo in de route dat ik erdoor gereden ben terwijl dat niet mocht met onze camper.
Ruim 1-1/2 maand later een brief uit Antwerpen op de mat dat ik gefotografeerd ben terwijl ik door de LEZ reed. Gelukkig stond er in de brief dat het nu een waarschuwing is en dat het anders 150 euro zou kosten.
Voortaan dus beter van tevoren op de borden letten want zo’n bekeuring wil je dus echt niet na de vakantie op de mat hebben. Netjes dat ze nu eerst een waarschuwing sturen

De volgende dag rijden we door tot de Franse grens waar het echt kan beginnen. Geen snelwegen meer maar wel op de snelle route doorrijden en in dit gebied in België is niet veel te beleven. De omgeving spreekt ons niet erg aan.

In Frankrijk aangekomen hebben we eerst langs het strand in Duinkerke geparkeerd en een boterham gegeten. Het is alweer lunchtijd. Officieel zagen we op de borden dat je niet mag parkeren met een camper langs de kust. Rare regel omdat het gewoon een auto is maar we merken later dat dit in Frankrijk vrij gewoon is. Ook hoogtebalken kom je ontzettend veel tegen bij parkeerplaatsen onderweg. Wel hinderlijk vinden wij, maar we moeten het er maar mee doen.

Daarna naar het centrum van Duinkerke of zoals de Fransen zeggen Dunkerque. Wel een aardig centrum en we hebben bij de haven nog even gezeten in de zon om wat te drinken.

Duinkerke

Daarna hebben we een camperplek gezocht en dat is geworden Aire de Camping-Cars du parc de l Aa in Gravelines. Een prachtige plek vlakbij een roeibaan. Je kan er leuk wandelen en bovenop de heuvel langs de roeibaan heb je een prachtig uitzicht.
We hebben er prima gestaan maar de volgende ochtend na het ontbijt moeten we toch verder. Eerst naar de supermarkt voor de benodigde etenswaren en daarna een leuke route naar Oye-Plage om daar even op het strand te wandelen.

Lekker op het strand uitwaaien

Lekker uitwaaien want de wind was stevig deze dag. Maar met de zon erbij was het heerlijk. Het was eb en dan is het strand erg groot maar als het vloed is dan blijft er nog maar weinig over van het strand. Dat konden we aan de natte delen zien die er nog waren. We konden Engeland in de verte zien liggen. Na de strandwandeling hebben we de lunch bij de camper gegeten en daarna richting fort Nieulay.

Eerst kwamen we door Calais en het gemeentehuis zag er prachtig uit met een grote bloemenzee in de tuin. We konden daar makkelijk parkeren dus hebben we eerst daar een tijdje rondgekeken. Een heel erg mooie tuin.

Gemeentehuis Calais

Bij fort Nieulay aangekomen zagen we dat de toegang 2,50 euro per persoon was maar omdat we Nederlanders waren hoefden we niet te betalen. Waarom snapten we niet maar we kregen een blaadje mee met Nederlandse uitleg en entree kosten waren niet nodig. Voor alle buitenlanders of alleen zuinige Nederlanders 😉
Het was in ieder geval leuk om daar zo een tijdje te verblijven.

Fort Nieulay

Daarna zijn we doorgereden naar Sentier du Blanc Nez en hebben we genoten van het uitzicht. De hond mocht niet mee het strand op maar het was vloed en dan is er daar ook erg weinig strand te vinden. We wilden daarna nog omhoog lopen en volgden het pad maar het pad maakte een verschrikkelijk grote omweg zodat we halverwege toch maar zijn omgekeerd. We hadden er even genoeg van. Daarna een camperplek opzoeken. We wilden in Wissant gaan staan maar die camperplek was echt helemaal vol en zelfs op de busparking stonden al campers. Dat wilden we niet dus zijn we naar Escalles, Le Mont Dubert bij een radiotoren gereden en hebben daar op de camperplek gestaan. Een mooie plek met een prachtig uitzicht omdat je ook vrij hoog staat.

camperplek bij radiotoren Uitzicht bij radiotoren

Wakker worden en ontbijten. We wilden eerst alles legen en bijvullen. Dat wilden we doen in Calais. Er is een serviceplek bij een tankstation en het legen ging vlotjes. Maar voor het vullen van water was een jeton nodig maar er was niets open bij het tankstation dus je kon niet aan een jeton komen. Toen we verder keken bleek er ook nog een grote camperplaats in Calais te zijn waar service mogelijk was. Dus daarheen gereden voor het water. Moest ook met een muntje maar die kon je daar simpel kopen in een automaat en dus zaten we even later weer vol met water.

Toen op naar een oorlogsmuseum in Audinghen en dat zag er van buiten aardig uit maar erin kon niet want de hond mocht niet mee. Dus alleen wat foto’s gemaakt van de buitenkant en wat er op het terrein stond.

Oorlogsmuseum waar we niet in mochten

Afweergeschut Detail afweergeschut

fossielen zoekenToen op naar Audresselles waar je ook het strand op kan en ook fossielen kan zoeken. Ook leuk om te doen. Parkeren was lastig want de parkeerplaats was vol maar even verder hebben we een goed plekje gevonden en zijn terug gelopen. Heerlijk een tijd op het strand doorgebracht en wel wat fossielen (oude schelpen in de stenen) gevonden. Jammer genoeg geen vissen, krabjes of zoiets in de stenen. Ook leuke kleine kiezelstenen voor thuis in de tuin.

De camperplek in Wimereux zag er niet zo leuk uit en was ook erg vol. Dus we zijn doorgereden naar Boulogne sur Mer en daar staan we nu op een mooi plekje. Als je er ooit komt houd er dan rekening mee dat sommige plaatsen wel heel erg scheef lopen. ’s Avonds met de hond uitlaten nog gewandeld en prachtige vergezichten gezien over zee en langs de kust.