De Franse kust (2)

Uit de categorie: Camper Reisverhalen, Frankrijk
Datum: 19/07/2018

Een rustige ochtend met alleen wat zonnen en lezen. Daarna bovenlangs de kust wandelen naar een dichtbij gelegen museum. Maar ook daar mogen geen honden naar binnen en dus zien ze er ons ook niet. Toen vanaf daar richting strand gelopen. Je komt dan bovenop de klif met een prachtig uitzicht en je hebt geen idee waar je eigenlijk op staat. Er liep een heel slechte trap, eng om naar beneden te lopen, naar het strand toe en als je daar dan bent zie je dat je eigenlijk de voorkant van een soort fort ziet waar je bovenop stond. Ook loopt er een spoorrails vanuit zee naar het fort toe. Gisteren met vloed zag je niets van die rails want dan liggen ze ver onder water. Nu kon je een heel eind lopen en kijken wat er allemaal was. Leuk om te doen.

Fort aan het strand

Hierna wandelden we over het strand richting het dorpje waar we verwachtten wel weer naar boven te kunnen. Dat lukte uiteindelijk wel maar het was wel lastig om over de rotsen te komen. Zeker voor de hond die ik maar een stukje gedragen heb.

Weer terug even wat gedronken en toen zijn we weer gaan opruimen en verder gereden. Eerst naar de supermarkt waar we zeer vervelend ook al hoogtebalken voor de parkeerplaats zagen. Bij een supermarkt vind ik dat wel heel storend.
Maar goed, we konden even verder de camper wel even kwijt. Volgende keer zoek ik een andere winkel op.
Toen ook nog een hoge toren bekeken. Alleen van een afstand want de hond mocht ook hier het terrein niet op. Deze toren is door Napoleon laten bouwen om Engeland in de gaten te kunnen houden.

Hoge toren van Napoleon

En hierna doorgereden naar het plaatsje Equihen-plage waar we nu op de camperplek staan. We hebben een plekje met wat gras ervoor en dat is wel lekker. Er zijn drie heel mooie plaatsen met uitzicht op zee. Dat is helemaal mooi als je daar toevallig kan staan.
De zon is al vroeg verdwenen vandaag en het is weer harder gaan waaien. Niet lekker om lang buiten te zitten dus even na achten naar binnen gegaan.
En vannacht voor het eerst weer regen op het dak gehoord. En ook ’s morgens ging het gewoon door. Het regende niet hard maar als je lang buiten staat word je wel nat. We hebben dus maar eens binnen ontbeten. Een paar uur naar het strand deze ochtend, vlak bij de camperplaats, zit er niet in. In de regen ga je niet 180 treden naar beneden en weer omhoog. (Vooral dat laatste!)

De trap naar he tstrand

We hebben rustig aan gedaan en pas na de lunch zijn we vertrokken. Eerst naar Chateau d’Hardelot. Een mooi en goed onderhouden kasteeltje wat er mooi uitziet en waar je rustig omheen kunt wandelen. En natuurlijk wat foto’s gemaakt.

Chateau d'Hardelot

Daarna zijn we doorgereden naar Berck Plage waar we niet op de camperplek gaan staan maar waar Met eb zie je meerwe wel even willen kijken of we zeehonden kunnen zien. Bij eb (liggen ze op strand) gaat dat beter dan bij vloed (onderwater en soms alleen hoofd) en natuurlijk was het al hoog water toen we aankwamen. Misschien dat we er later nog eens komen. We bleven ook niet lang want het regende weer en het was aan het strand vrij koud. We hadden een vest aan moeten doen.
Toen naar Montreuil waar we nu op de camperplek staan. En morgen gaan we het stadje zelf wat meer bekijken. De oude muren zagen we al van verre.

Vandaag eerst het stadje Montreuil bekijken. Na het ontbijt dus even een rondwandeling gedaan. Het is een mooi oud stadje met grote oude muren er omheen. Daar kun je overheen wandelen. Ook veel oude gebouwen zijn er nog. Heel leuk om te bekijken. Er was ook markt en na wat inkopen zijn we terug gegaan naar de camper. Gegeten en alles van de camper geleegd en gevuld. We kunnen er weer even tegen.

Montreuil

We zijn hierna weer teruggereden naar Berck Plage om nog eens voor de zeehonden te gaan en dit keer op een andere tijd zodat het eb zou zijn. En ja hoor, er waren veel zeehonden vlakbij te zien. Heel leuk en natuurlijk veel foto’s gemaakt. Leuk om dit mee te maken.

Zeehonden Zeehonden

Zeehonden

Daarna zijn we gereden naar de camperplek Cayeux Sur Mer vlakbij de zee. Gelukkig was er nog een plekje vrij want het stond al wel erg vol. Dit was ook op een plek waar zeehonden soms te zien zijn. ’s Avonds bij de wandeling zagen we er al twee even boven water kijken maar het was vloed dus aan de wal zag je ze niet.
Vanmorgen is het eb dus eerst weer eens kijken of er zeehonden zijn. Ze waren er wel maar het was te ver weg om ze goed te kunnen zien. We hebben wel nog over het strand gewandeld maar zijn daarna weer naar de camper gegaan en zijn weer vertrokken.

Het verschil tussen eb en vloed

Eerst naar een plek langs de kust waar we wilden kijken of je er leuk kon staan. Maar het uitzicht was helemaal niets dus we zijn maar doorgereden. Onderweg kwamen we wel een leuk plekje tegen om even te lunchen.
Daarna naar een Chateau. De eerste plek die in Normandië viel. Het zag er mooi uit en er was ook een oude kerk naast. Ook door de grote tuin hebben we een wandeling gemaakt.

Chateau

Toen naar Dieppe en daar een oud kasteel bekeken. Het staat vrij hoog dus je hebt ook een mooi uitzicht over het stadje. Langs en om het kasteel kun je lekker wandelen en alles bekijken.

Kasteel in Dieppe

Toen weer verder naar een camperplek. Onderweg kwamen we wel nog een groot uitzichtpunt tegen waar we gegeten hebben. Daarna naar de camperplek in Auffay.
Als we later de omschrijving lezen dan blijkt dat we op een oude plek gestaan hebben en dat er ergens een nieuwe is. Maar de coördinaten gaven echt deze plek aan dus waar de nieuwe dan zou moeten zijn blijft een raadsel.
We konden er in ieder geval lekker slapen.
Onderweg hadden we het laatste stuk wel herrie aan de motor van de camper gehoord. Het lijkt of er met de uitlaat ergens iets mis is. Misschien moeten we daar morgen eerst maar naar laten kijken voor we er teveel mee verder rijden.