De Franse kust (3)

Uit de categorie: Camper Reisverhalen, Frankrijk
Datum: 23/07/2018

Vandaag dus in verband met de herrie die we horen eerst maar langs een Fiat garage. Doen we liever niet met het taalverschil maar je moet toch zekerheid hebben dat er niets iets is wat erger kan worden.
En bij de garage werd duidelijk dat de uitlaat inderdaad zo goed als helemaal afgebroken was aan het begin vlakbij de motor. De reparatie kon bij de Fiat garage pas in de loop van volgende week gedaan worden en dat duurt ons te lang. We kunnen er wel mee blijven rijden maar gezellig is de vakantie dan niet met die herrie. We besluiten maar naar huis te rijden en daar de uitlaat te laten repareren en dan later weer terug te gaan naar Frankrijk. Garage in Nederland ook gebeld en ze zouden me vast inplannen. Toen maar naar huis gereden en omdat het vakantie gevoel weg was is dat op dezelfde dag helemaal gedaan. ’s Avonds sliepen we weer in ons eigen bed en de volgende dag hebben we de camper schoongemaakt en naar de garage gebracht.
De reparatie kon snel gedaan worden en hij is nu weer lekker stil en we kunnen de reis in principe weer voortzetten. Nog even kijken wanneer dat uitkomt.

camperplaats Bleharies Oud douane kantoortje

Dat is dus 31 juli geworden en we gaan weer verder. We zijn weer over de snelweg richting Frankrijk gegaan en dit keer hebben we bij Antwerpen de tol route door de tunnel(s) genomen. Dat is ons wel goed bevallen want dit was veel minder druk dan de route linksom Antwerpen. Zoveel extra rust voor slechts 6 euro.
We zijn tot op 1 kilometer van de Franse grens gekomen en staan op de camperplek in Bleharies langs de Schelde. Leuk met de bootjes. Morgen rijden we weer verder en dan zijn we zo in Frankrijk.

’s Morgens lekker ontbeten en gekeken naar een paar boten die voorbij vaarden. Daarna hebben we ons klaargemaakt om verder te gaan. Eerst ging het nog een stuk parallel aan de Franse grens maar op een gegeven moment waren we dan toch weer in Frankrijk. Het eerste punt in de route hebben we een memorial site genomen voor overledenen uit de eerste wereldoorlog. Het was weer indrukwekkend om te zien allemaal. Het was in Ablain-Saint-Nazaire.

Ablain-Saint-Nazaire

We hebben daar op de parkeerplaats in het gras ook gegeten. Daarna nog een plaats erin gezet, het Ulster Memorial Tower. Dat was wel een aardig monument maar er stonden geen begraafplaatsen bij. Even verder zagen we er nog een kleintje en nog een en nog verder weer een grote. Daar hebben we ook even gekeken. Erg mooie dingen en later viel ons aan de bordjes langs de kant op dat er wel heel erg veel begraafplaatsen zijn in dat gebied. Je komt ze steeds opnieuw tegen.

Herdenking

Ook kwamen we onderweg een leuke ruïne tegen waar we ook even gekeken hebben.

Ruïne onderweg

Daarna doorgereden naar de camperplaats en dat is de camperplaats in Conty geworden. Een mooie grote plaats waar veel campers kunnen staan. Onderweg hebben we niet veel campers gezien maar hier stonden er toch weer erg veel. Langs de kust kom je de campers constant tegen maar hier, meer in het binnenland, is dat veel minder. Maar zoals we op de camperplek zien zijn ze er wel 😉

Vandaag, 2 augustus, proberen we de kust weer te bereiken en verder te gaan met waar we een week geleden stopten in verband met de kapotte uitlaat.
We beginnen rustig met ontbijt en daarna gaan we eerst naar de supermarkt en daarna een oude V1 raket bekijken. Deze staat midden in een bos met eromheen al de oude gebouwen die gebruikt werden om de raketten in elkaar te zetten, te richten en klaar voor vertrek te maken. Best interessant om te zien wat er nog bij kwam kijken.

Alles over de V1 raket

Daarna verder richting de kust en daar zijn we aangekomen op een grote parkeerplaats. Vandaar lopen lopen we dan naar een uitzichtpunt bij een begraafplaats. Iets minder uitzicht maar toch leuk. We zijn toen ook een stuk richting een strandje gelopen. We zijn niet helemaal naar beneden gelopen maar hebben wel even van het uitzicht genoten.

uitzicht

Toen naar de camperplek Aire de Camping-Car Val de Saint Aubin in Saint-Aubin-sur-Mer gereden. ’s Avonds hebben we nog een strandwandeling gemaakt.

Een mooie strandwandeling

Op deze camperplek staan erg veel campers en morgenochtend rond 9 uur wordt het stageld opgehaald. Maar dan slapen we altijd nog! Eens kijken of we dat met een enveloppe kunnen oplossen. We hebben een tekst op de enveloppe gezet in ons beste Frans. Het geld in deze enveloppe gedaan en vlakbij de deur op een tafeltje gezet.
En de volgende morgen blijkt dat de enveloppe zijn werk heeft gedaan. Het geld was weg en een briefje dat we betaald hadden lag er voor in de plaats.

We zijn weer verder gereden met de camper en onderweg kwamen we eerst een leuke kasteelpoort tegen waar we foto’s van moesten maken. Het kasteel zelf konden we niet bekijken want het was privé grond en we mochten er dus niet op.

kasteelpoort detail kasteelpoort

Toen doorgereden naar een parkeerplaats in een stadje vlakbij een strand. Maar we kwamen er niet! Elke weg die de navigatie probeerde kwam langs een hoogtebeperking van 2,5 meter. Tunneltje? We weten het niet want we zijn er natuurlijk niet heengereden.
Toen maar naar een andere plaats en daar konden we wel komen al waren de wegen soms wel erg smal. We hebben daar wat rondgekeken en de lunch gedaan maar verder niets. Toen naar het uitzichtpunt bij een kerk in de buurt van Fecamp gereden.
Daar kun je goed parkeren met een camper en we hebben er even gewandeld en leuk van het uitzicht genoten. Op verschillende plekken zag het er steeds anders uit en er waren ook allerlei bunkers uit de tweede wereldoorlog.

Mooie wandeling bovenop een klif

Hierna wilden we naar Etretat om een camperplek te vinden. Er zijn er drie en de eerste konden we niet goed bereiken omdat er verboden voor campers stond op een weg er naar toe en hoe we anders moesten rijden zagen we niet zo snel. Daarna de camperplek op een mixparking. Dat was een ramp. Het was vrij smal en heel erg vol waarbij veel personenauto’s parkeerden waar het eigenlijk niet mocht waardoor het nog smaller werd en keren ook niet kon. Aan het einde moest je terug en keren was dus zoals gezegd niet bepaald makkelijk op zo’n smal stuk. Uiteindelijk wel gelukt maar een plek hadden we dus niet.
De derde camperplek waar we het probeerden had een bordje vol en daar konden we dus ook niet op.
Een 15 kilometer verder was nog een kleine camperplek bij een vuurtoren (Parking Cap d’Antifer) en daar zijn we toen maar heengereden. Het was daar ook heel druk en keren zou ook hier een probleem zijn. Maar gelukkig was er nog 1 vrij plekje waar we achteruit in konden. En dus kunnen we morgen dan ook makkelijk wegrijden. We waren heel blij met dit mooie plekje. We hebben ’s avonds daar nog een mooie wandeling gemaakt met mooie uitzichten aan de kust.

camperplaats bij vuurtoren wandeling bij camperplaats