De Franse kust (4)

Uit de categorie: Camper Reisverhalen, Frankrijk
Datum: 04/08/2018

Vandaag, 4 augustus, hebben we de vuurtoren weer verlaten en zijn terug naar Etretat gereden. We willen gaan staan op de camperplek die gisteren vol was en daar gaan we nu heen. Het is tenslotte zo dat er meestal ’s morgens veel vertrekken en dat het ’s middags pas voller gaat worden. En inderdaad konden we er op al was het nog best vol en gingen er al drie campers vlak voor ons het terrein op. Het was ongeveer 11 uur.

stadje Etretat stadje Etretat

Wij hadden in ieder geval plek op de camperplek Aire de Camping-Car Maupassant en hebben toen de rugzak gevuld en zijn wandelend vertrokken naar de kust. We zijn die dag heel lang onderweg geweest maar het was een prachtige wandeling met veel uitzichten. En natuurlijk de olifanten rots gezien en er foto’s van gemaakt. Die zie je hieronder.

Ik vond het wel eng op sommige punten want je staat echt aan de rand van een klif. Vooral ook als er een grasrand is moet je goed opletten dat de hond niet te dicht naar de rand gaat want hij zou er zomaar overheen kunnen gaan omdat de beplanting soms verder staat dan de grond eronder. Ik hou niet zo van die hoogtes zonder reling ervoor.
De nacht hebben we natuurlijk op deze camperplek doorgebracht. Er waren opvallend veel italianen op de camperplek. We denken dat ze met elkaar op vakantie zijn anders is het wel heel erg toevallig.
En de volgende ochtend zijn inderdaad alle Italianen al weg dus dat is vast een groepsreis.

We gaan de volgende dag weer verder rijden langs de kust.
We besluiten eerst eens te gaan kijken op de camperplek in St.Jouin Bruneval. Dat is een heel grote plaats vlakbij een strandje en toen we daar aankwamen beviel het ons wel. Het was nog vroeg en we vonden een mooi plaatsje en besloten om de hele dag maar verder niets te doen. Lekker uitrusten en in de zon zitten. Het is ons goed bevallen. Het was zondag en er waren heel veel dagjesmensen. De ontzettend grote parkeerplaats was dan ook halverwege de middag helemaal vol en campers die later kwamen moesten wachten tot dagjesmensen weer vertrokken. Want die stonden ook op de camperplekken.

camperplek Het bijgelegen strand

Vandaag de camperplek verlaten en eerst gereden naar Le Havre en bij de kust geparkeerd en een stuk langs het strand gewandeld. Toen we een bocht om liepen stond er opeens een metershoog beeld op het strand. Een man met een klein meisje op zijn nek. Heel apart om dat zomaar tegen te komen. Wel mooi.

Een metershoog beeld van mand met meisje op de nek

Verder was er niet veel op dat strand. Wel in Le Havre de camperplek opgezocht omdat we moesten legen en vullen. Dat is daar goed gelukt. Zelfs het water is daar gratis.
Toen moesten we over de grote hangbrug, de Pont de Normandië. Je kan eerst op de parkeerplaats stoppen en gaan wandelen voor het uitzicht en de brug. Dat viel eigenlijk een beetje tegen. De brug kun je vanaf die plek eigenlijk niet goed zien om foto’s van te maken en het uitzicht over de Seine is wel aardig maar misschien hadden er wat grote boten moeten varen om het zicht spectaculair te maken. Daarna terug wandelen en de (tol)brug over.

Op de brug De brug van veraf

En toen verder naar een vuurtorentje met een uitzichtpunt. Dat is trouwens een vreemde plek voor een vuurtoren want hij is een stuk het binnenland in en staat echt niet meer bij de kust. We hadden er ook iets meer van verwacht.

Daarna de camperplek in Vieux-Port opgezocht die vlakbij de Seine ligt. Een prachtige plaats waar je echt lekker kan staan. We hebben er genoten en ook ’s avonds nog met het uitzicht. Er kunnen heel grote boten voorbij komen. We hebben er maar eentje gezien.