De Franse kust (6)

Uit de categorie: Camper Reisverhalen, Frankrijk
Datum: 10/08/2018

Vandaag eerst richting de andere kant van de baai. Dan kunnen we de Mont-Saint-Michel van de andere kant bekijken. Er was een mooie grote parkeerplaats en we konden zo het strand op lopen. Zeewater was er bijna niet te zien omdat het weer eb was. Van deze kant besef je ook hoe groot het gebied zonder water wordt als het eb is. Het is meer dan 10 kilometer wat nu alleen natte grond is en wat over een paar uur weer helemaal onder water staat.

totaal geen water als het eb is

Je kunt vanaf deze plaats ook wandelen naar de Mont-Saint-Michel. Doe dat wel met een gids want er zijn toch wel wat gevaren die op de loer liggen zoals drijfzand. Er waren een tiental groepjes onderweg op het wad zagen we. Ook met paarden ging er een groepje.

wadlopen of met het paard

Daarna gereden naar een loosplaats om alles te legen en weer water in te nemen. Dat is altijd weer fijn als dat gedaan is.aan het water een mooie camperplek
Toen wilden we richting de andere kust om die weer te vervolgen. Richting Omaha Beach. Voor de leuk nog een paar chateaus opgezocht maar dat werkte dus niet want dat waren privé dingen en je kon er amper bijkomen. Bij eentje was een smalle weg er naar toe en keren kon niet dus moest ik ook weer achteruit die smalle weg terug. Volgende keer op een betere manier zoeken.
Wel een leuke middag. We zijn Uiteindelijk beland op de camperplek in Saint Fromond waar je lekker aan het water kan staan. Leuke plaats.

De volgende dag doorgereden naar Omaha Beach. We hebben een paar punten gedaan om wat te bekijken. We zagen niets in zee omdat het vloed was en je blijkbaar bij laag water wel dingen kan zien in zee. Wel hebben we de gedenktekens bekeken en zijn we ook bij de grote begraafplaats geweest. Indrukwekkend allemaal. Ook langs de kanten van de weg allerlei dingen gezien die met de invasie te maken hadden.

Omaha Beach

Omaha Beach herdenkingsplek

Daarna doorgereden naar het stadje Bayeux en daar rondgelopen. Een mooie stad met veel oude dingen om te bekijken. Het grootste is natuurlijk de Notre dame die gigantisch groot is.

Bayeux

Hierna een camperplek opgezocht en onderweg naar Caen is dat de camperplek bij Hypermarche Cora in Rots geworden vlakbij de supermarkt dus. Helemaal geen mooie plek maar om alleen te overnachten is het wel te doen.

Vandaag bij de camperplek alles legen en vullen. Dat kan hier bij Hypermarche Cora makkelijk en we gooien ook meteen de dieseltank maar vol. Het is hier het goedkoopst van wat we tot dusver hier in de buurt zagen.
Daarna naar Caen gereden en de historische gebouwen bekeken en het kasteel van Caen. Allemaal leuk om te zien maar wel weer een hoop loopwerk. Maar dat hoort er een beetje bij.

Caen kasteel

Caen

Ook naar de Pegasus brug geweest een stukje verderop. De brug die in de tweede wereldoorlog al snel als eerste veroverd werd.

Bij de Pegasus brug

Toen naar Honfleur gegaan om dat te bekijken en dat was ook een mooi stadje. Prachtige oude gebouwen. Jammer dat het rond half zes ging regenen. Vrij hard en we stonden eerst even te schuilen maar op buienradar zagen we dat het wel een bui van twee uur was en dus zijn we maar naar de camper gelopen. Lekker nat allemaal maar in de camper ben je zo weer omgekleed. Dat is dan weer een voordeel.

Honfleur

Nog wat gegeten en gedronken en toen naar een camperplek gereden. Het is dezelfde camperplek geworden als 8 dagen geleden namelijk de plek bij de Seine. We stonden daar toen prima en we moeten toch die kant op. Morgen nog wat dingen bekijken en daarna in twee dagen richting huis.

De volgende dag eerst langs een oude abdij maar daar waren we snel weer weg want de hond mocht er helemaal niet in. Zelfs buiten lopen mocht niet dus we konden er helemaal niets. Nou ja alleen een foto maken vanaf de wegkant.
Toen naar een Chateau met beelden in de tuin. Daar hebben we even rondgelopen en wat foto’s gemaakt.

Chateau met beelden in de tuin

Toen naar het bloemendorp gereden. Dat is Gerberoy waar we een flinke tijd hebben rondgelopen. Het hele dorp hebben we gehad en geen straatje overgeslagen. (Het is dan ook geen groot dorp!) Overal zijn er prachtige oude huisjes en ze hebben heel veel bloemenstruiken. Helaas waren ze niet allemaal in bloei. Maar het was sowieso een prachtig dorpje. Het parkeren was ook totaal geen probleem want er was een heel erg groot grasveld voor gereserveerd. De camper kun je er dus makkelijk kwijt.

Het bloemendorp Gerberoy

Daarna een eind richting Nederland. We zijn aangekomen op de camperplek in Amiens. Een gewone parkeerplaats aan kleine groenstrookjes. Je kunt er prima slapen. En de volgende dag alleen maar veel verder naar huis gereden. En uiteindelijk op de camperplaats in Bellem gekomen. Daar hadden we al eerder gestaan en is een mooie plek om te staan. We hebben nog een tijdje lekker in de zon kunnen zitten.
De laatste dag alleen nog even door Nederland naar huis toe. Alles uitruimen en weer naar de stalling.