Denemarken 2022 (1)

Uit de categorie: Camper Reisverhalen, Denemarken
Datum: 11/07/2022

We gaan weer eens naar Denemarken. We zijn er in 2014 geweest en hebben nog lang niet alles gezien. (Start hiervoor op: Vakantie Denemarken 2014 de heenreis).

We beginnen de reis met een lang stuk over de snelweg en willen vlak na Hamburg stoppen en overnachten. Dat is goed gelukt. De drukte onderweg viel erg mee en ook bij Hamburg konden we aardig snel doorrijden.
We staan op de camperplaats in Kaltenkirchen.

camperplaats Kaltenkirchen

De volgende morgen nog even doorrijden over de snelweg en dan zijn we in Denemarken. De douane was gewoon actief en sommige auto’s werden naar de kant gehaald. Wij mochten gewoon doorrijden.

In het plaatsje Kollund stoppen we langs het water voor de eerste lunch in Denemarken. Een mooi plekje om even door te brengen.

Kollund

Daarna naar Graasten Slot maar daar was het afgesloten en publiek mocht er niet komen. We hebben wel in het bos gewandeld maar wat dichter bij het slot komen dat lukte dus niet.
Daarna de witte molen gezien bij het hoogste punt van Denemarken. Zeker ook leuk om te wandelen. Al waren we hier in 2014 ook al geweest. Toen was het een van de laatste dingen en nu een van de eerste.

bij de witte molen

Hierna naar Sonderborg slot in Sonderborg waar ook overnacht mag worden met de camper. Het slot is nu weer niet zo bijzonder. Wel hebben we een leuke wandeling door het dorpje gemaakt en hebben we ook wat geld gepind zodat we ook wat Denemarkse kronen op zak hebben. Je kan meestal wel met pin betalen maar het kan gebeuren dat dat niet lukt.

Sonderborg

Ook was er een prachtig geverfde trap die van ver een schilderij leek.

schilderij op trap

Om vijf uur was er nog een wedstrijd ringsteken te paard met mensen in oude klederdrachten. Leuk om even te kijken en wat foto’s te maken. Wie er uiteindelijk gewonnen heeft weten we niet maar het was wel leuk om er even bij te zijn.

Ringsteken op een paard

De volgende dag pakken we het volgende punt op de agenda aan. Althans het is een volgend punt want we slaan er een paar over die even niet zo interessant lijken. We rijden naar Kolding en gaan naar de Geografisk Have (geografische tuinen) en de Kolding miniby.
Onderweg er naar toe viel het ons weer op dat de Tour de France hier ook gereden heeft. Veel namen op het asfalt en heel vaak een geel geverfde fiets aan de kant van de weg. Ook andere dingen die duidelijk voor de tour zijn neergezet. Hoelang zullen zulke dingen blijven staan?

gele fiets op rotonde

Toen waren we bij de tuinen. Er groeien in die tuin zo’n 2000 verschillende bomen en struiken en deze zijn naar hun geografische herkomst geplant. Er waren heel veel mooie en soms bijzondere planten te zien. Daarom zijn er ook weer veel foto’s.

bloemen

veel meer bloemen

Grotten

Kolding Miniby is een miniatuurversie van de stad Kolding, die de stedelijke omgeving illustreert die er was in de periode van 1860 tot 1870. De mini stadswoningen zijn gebouwd in de verhouding 1:10 en zijn dus best groot. De mooiste in het geheel is natuurlijk Koldinghus, het oude koninklijke kasteel dat al in de 13e eeuw gebouwd is om daarmee de basis te leggen voor Kolding City.

mimiby Kolding

Aan het einde van de middag hadden we niet veel zin meer en bleven even op de parkeerplaats voor een verfrissing. We vonden het wel een mooie plaats en zijn even wezen vragen of we mochten overnachten op de parkeerplaats. Dat was geen probleem voor ze dus blijven we lekker hier.