Denemarken 2022 (15)

Uit de categorie: Camper Reisverhalen, Denemarken
Datum: 07/08/2022

Vandaag lijkt het een regenachtige dag te worden. (En dat werd het ook)
We zouden eerst gaan wadlopen maar in de regen is dat niet zo leuk om te doen en voor morgen wordt er weer mooi weer voorspeld. Dus doen we het wadlopen morgen maar. En wat doe je met regen? Je gaat gewoon even naar een een groot winkelcentrum in Odense, want daar zitten we tenslotte nog steeds.
Het was een mooi centrum (en droog) maar erg veel hebben we niet gekocht. Een waterdicht hoesje voor de telefoon is het enige want dat is handig bij het wadlopen. Je zal hem precies nu even laten vallen in het water!
En daarna hebben we een rustige middag gehad op de camperplaats. Weer dezelfde als de vorige nachten.

Vandaag rijden we dan naar Lindohoved waar we kunnen parkeren en vandaar lopen we over het wad (met eb) naar Æbelø Holm en Æbelø.
Dit is wadlopen zonder gids.
Maar eerst rijden we nog even langs een plek met speciale stenen. Daar hebben we nog even gekeken.

speciale stenen

Daarna dus op naar het wadlopen. We komen aan en er is gelukkig genoeg parkeerplek. Er vertrekt net een groepje jongeren voor het wandelen en we zien de stokken in het water staan die je moet volgen. Ze lopen vrij diep in het water maar volgens de getijde tabel die we gedownload hebben duurt het nog even voor het eb is.
We gaan eerst alles klaarmaken van wat er mee moet en in de rugzak stoppen. Dan wachten we nog even af en uiteindelijk is het tijd om te vertrekken.
Sommige mensen vertrekken op blote voeten maar wij hebben maar schoenen aan gedaan. Er kunnen scherpe stenen en schelpen liggen en die schoenen drogen op een gegeven moment wel weer. Wel namen we droge schoenen mee voor op het eiland.
We vinden het nog aardig diep en het loopt dan ook best wel zwaar. Maar een leuke en mooie wandeling is het zeker. We komen na ongeveer drie kwartier op het eerste eiland aan en hebben daar een broodje gegeten.
Op de foto zie je de diepte en de stokken die er staan om te volgen. Ook een foto van het informatiebord waarop je de start bij de parkeerplaats kunt zien en het eiland Æbelø waar je naar toe moet.

informatie wadlopen

Toen weer verder over het eiland en dan naar het tweede eiland. Daartussen kun je een heel stuk droog lopen, we moesten maar een klein stukje nog door het water lopen.
Op de terugweg was het daar helemaal droog en dat vond ik wel vreemd omdat eb al weer voorbij zou zijn en het water dus alweer moest stijgen en dan ongeveer net zo hoog moest staan als op de heenweg. Maar ik had de getijdentabel niet helemaal gelezen en daar stond dus op dat je met zomertijd er een uur bij moest tellen. Het was dus een uur later eb dan we dachten.

Op het tweede eiland hebben we niet de complete ronde gedaan. We waren al moe en moesten ook nog terug. Daar is geen ontkomen aan. Dus dat deden we dan ook en we waren doodop toen we weer bij de camper waren maar het was een prachtige ervaring. We zijn blij dat we het gedaan hebben.

Wadlopen Æbelø Holm en Æbelø

We rijden na het avondeten weer een flink stuk en overnachten op de camperplaats in Middelfart.

Dan moeten we weer gaan denken aan het naar huis gaan. Eind deze week thuis zijn is de bedoeling en we hebben toch even nodig voor de terugweg.
We plannen vandaag een rustdag in door te gaan staan op het strand van Romo. Het zou aardig zonnig worden dus dat lijkt ons ook wel leuk. We zijn er rond half een en zetten de camper zo neer dat hij wat wind tegenhoudt en we lekker in de zon kunnen zitten. We hebben daar heerlijk gezeten en waren zeker niet de enige camper. Er waren er zeker meer dan honderd. Toch uniek dat je zomaar op het strand kan rijden en een plekje uitzoeken.

strand van Romo

Daarna reden we naar de camperplaats bij het Schalenborg Slot bij Tonder in de buurt. We zitten dus weer heel dicht bij de Duitse grens en dit zal dus ons laatste dagje volledig in Denemarken zijn. Het straatje er naar toe zag er al heel gezellig uit dus daar moeten we morgen nog maar even gaan wandelen.

camperplaats bij het Schalenborg Slot

We beginnen de volgende dag met een wandeling in het dorpje waar we nu staan. Het laatste in Denemarken. Eerst lopen we door het straatje waar we gisteren doorheen reden toen we aankwamen. Schattige huisjes staan er hier in de straat.

Schattige huisjes

Daarna komen we bij de kerk aan. Die zou er van binnen heel mooi uit zien, want van buiten is het een gewone kerk. En inderdaad de binnenkant is wel heel bijzonder. Prachtige plafonds en heel veel mooie details door de hele kerk heen.

kerk

Toen ook nog naar het kasteel dat er stond. Zeker mooi en de tuin is ook mooi onderhouden. Heel leuk om ook even te wandelen.

kasteel

Daarna zijn we koffie gaan drinken en daarna vertrokken we richting Duitsland. We gingen al snel over de grens want we waren er tenslotte al dichtbij. We wilden voorbij Hamburg komen maar dat is niet gelukt. Er was een grote opstopping en na 10 minuten stil te hebben gestaan hebben we de afslag genomen waar we naast stonden en zijn daar in de buurt naar een camperplaats gereden waar we nu dus ook staan. Morgen gaat het hopelijk beter en is er niet zo’n erge file.
We staan op de camperplaats Badebucht bij Wedel

camperplaats Badebucht bij Wedel

We gaan weer verder naar huis rijden. Het stuk bij Hamburg ging vanmorgen beter en we konden aardig doorrijden. Verderop op de snelweg waren nog even wegwerkzaamheden en daar hebben we een tijdje langzaam gereden. Verder ging het goed.
We zijn gekomen tot de camperplaats in Herzlake. Een mooie camperplaats voor zo’n 20 campers en ’s avonds zijn alle plekken vol.
Dan op vrijdag de laatste kilometers naar huis en dan alles opruimen en schoonmaken voor een volgende trip.