Denemarken, Arhus, Munkebjerg, Als

Uit de categorie: Camper Reisverhalen, Denemarken
Datum: 27/06/2014

Vandaag eerst maar een eindje wandelen langs het strand vlak bij de camperplaats. We zijn helaas niet zo ver gekomen als de bedoeling was omdat strand met kiezelstenenwe een heel groot deel over het strand moesten wat daar alleen maar uit kiezelstenen bestaat. En de hond liep het eerste stukje nog door maar kreeg het duidelijk lastig met die stenen. Zijn pootjes konden er niet tegen en dus zijn we maar weer de andere kant op gegaan. Evengoed nog een aardige wandeling.
Toen zijn we weer verder gaan rijden en moesten we weer dat mooie stukje van Denemarken door. Lekker rustig gereden en genoten van de omgeving.

En zo doorgereden naar Arhus voor het museum de “Den Gamle by”, een stadje opgebouwd uit allemaal oude woningen die her en der uit Denemarken verplaatst zijn naar dit gedeelte. En ook de inrichting van de huisjes is helemaal in de oude stijl gedaan. Het is ontzettend leuk om daar rond te lopen en alles te bekijken. Hier en daar waren ook mensen in oude klederdrachten gewoon bezig met de dagelijkse dingen.
De huisjes uit de jaren 1700/1800 waren het leukste om te bezoeken en die vanaf 1927 ook nog wel. Maar voor ons was het 1974 gedeelte een beetje te gewoon. Dat waren de dingen die we zelf in onze jeugd zagen en dat was toch minder interessant.
De oude kermis mocht ook gewoon gebruikt worden. Maar zin om misselijk te worden in een schommel zagen we beide niet zitten. Wel even de kegels omgegooid op een oude kegelbaan.

Mensen in klederdrachtEen van de vele huisjes

Mooi uitzichtDe bakker in het dorp

We hebben er een paar uur gelopen en zelfs nog een tijdje toen de huisjes allemaal al op slot waren omdat ze gingen sluiten. In het hoogseizoen blijven ze trouwens langer open en zullen er waarschijnlijk ook meer mensen rondlopen in klederdrachten. En ook meer mensen zullen op bezoek komen! Wij konden vaak foto’s maken zonder andere mensen erop in de voor- of achtergrond.
Gelukkig waren we eerder wel op tijd geweest toen de oude snoepwinkel en het bakkertje nog open waren.

Een overzicht

Een overzicht met water ervoor

Het was al etenstijd dus zijn we uit de stad naar een parkeerplaats aan de zee gereden en hebben daar gegeten. De camperplaats die op mijn lijstje stond was in de app van campercontact niet meer te vinden. We zijn er voor de zekerheid wel heen gereden maar inderdaad was de camperplaats opgeheven. We zijn toen doorgereden naar de camperplaats bij een boer in Odder. Deze camperplaats heet Joergen L. Petersen. Hier kun je voor 10 euro inclusief alles staan. Hij heeft een heel lekkere douche!

De weg naar de camperplaats in Odder

Toen moesten we nog even alle foto’s bekijken die we gemaakt hebben bij het museum. Dat waren er erg veel dus het was al snel weer heel erg laat geworden. Wat zal morgen ons weer brengen.

Op 28 juni staat er eigenlijk niet veel meer op het programma. Een oude runensteen (grafsteen) en een meer waar ook een Vikingschip moet zijn. Dat laatste is lastig want het meer is heel erg groot en dus weten we niet waar we moeten zijn. We hebben hem ook niet gevonden maar hebben wel een mooi plekje aan het water gevonden om foto’s van de hoge brug te maken. En daarna lazen we dat er in de buurt de Munkebjerg was. Een hoge berg met haarspeldbochten en die moesten we ook maar even rijden. Dat was sowieso een prachtige route.

Bruggen heb je veel in DenemarkenLeuke route

Daarna doorgereden naar een uitzicht op twee andere bruggen. En over de oude zijn we ook gereden. Door deze plannen waren we wel de oude steen vergeten en terugrijden zagen we niet zitten. ’s Avonds wilden we eens patat eten en dus McDonalds in de navigatie gezet. Wat bleek! Net die ene is opgeheven en bestaat niet meer. Toch minder handig die oudere POI’s. Maar gelukkig zagen we even later bij een parkeerterrein een snackbar en hebben we toch patat kunnen scoren. We zijn daarmee nog een klein eindje verder gereden naar een jachthaven en hebben daar aan het water gegeten.
We hebben overnacht op de camperplek Fam Nowak in Haderslev en dit is een camperplek bij een familie op de oprit. Beetje achterin en krap dat wel, maar toch heel simpel. Er was niemand thuis maar er hing een bordje zodat duidelijk was waar je kon gaan staan.

En op 29 juni gaan we weer even verder en we hebben geen punten meer op de agenda staan. Als de zon schijnt even stoppen en genieten is het enige.
Mooi strandjeWe rijden richting het zuiden langs de kust en genieten van het landschap. De Margriet route volgen we ook weer een tijdje maar die is toch lastig zo te volgen omdat er soms bordjes missen of dat we ze gewoon niet zien. Op een gegeven moment hadden we een mooi plekje maar nog zonder zon. Daar hebben we even rustig gekeken en toen bedacht Anneke dat een krans met kleine Deense schelpen wel leuk zou zijn en dus heeft ze een zakje schelpen bij elkaar gezocht. Dat duurde best een tijdje maar het was heel lekker langs het water dus dat hielden we wel vol zo. Daarna de navigatie verder gezet naar een eilandje genaamd Als. Daarop aangekomen gewoon de weg naar het water volgen en kijken waar we uitkomen. Een parkeerplek vlakbij een picknickplaats met uitzicht over een meertje. En later zagen we dat we iets verder met de camper konden rijden en zelfs aan het water konden staan. De zon scheen nu ook en we hebben er heerlijk een paar uurtjes doorgebracht.

De pier bij het meertje vanaf de kantDe pier bij het meertje naar het strand toe

Toen de zon wegging was het al 5 uur en hebben we een camperplek opgezocht. Er was er eentje op het punt van het eiland in Mjels (Nordborg) en daar staan we nu. Hij heet Pommersgaard Sorensen en is op een grasveld achter de schuur van een boerderij. Een mooie plek voor 50 Kronen en met elektriciteit.
We komen hier de nacht wel door denken we en dan morgen weer verder richting Duitsland en langzaam op huis aan.

3 Reacties op “Denemarken, Arhus, Munkebjerg, Als”

1. Frank schrijft :

Bedankt voor jullie reisverslag. Heeft ons geholpen bij onze voorbereiding.

2. Gré schrijft :

jullie hebben heel wat gezien. Voor ons een aanleiding om ook eens deze kant op te gaan.

3. Marjolein schrijft :

Wat hebben jullie veel gedaan en wat een cultuur gesnoven.
    Wij gaan ook vast bekijken wat ons mooi lijkt.