Denemarken, Hvide Sande, Ringkobing, Lemvig, Thyboron

Uit de categorie: Camper Reisverhalen, Denemarken
Datum: 17/06/2014

Vanmorgen werden we weer laat wakker. We slapen wat af in de camper. Maar ja, je bent ook de hele dag bezig. Na het ontbijt rustig aan eens kijken wat we verder gaan doen. Mooi uitzichtEerst richting een stadje en onderweg nog een wat hoger punt als uitkijkpost gebruiken. Alleen toen we een half uurtje onderweg waren zagen we een prachtig punt om even koffie te drinken. Het was wel snel na vertrek maar het zag er zo mooi uit. Daar hebben we van het uitzicht genoten en dat duurde vrij lang omdat het zonnetje ook net lekker scheen.

Later zijn we toch maar verder gegaan en hebben een prachtige route gevolgd. Een groot deel was ook onderdeel van de Margrietroute.
Bij Hvide Sande de camper even geparkeerd en naar boven gelopen naar een uitzichtpunt, Troldbjerg. Ook waren er daar een paar oude bunkers uit de oorlog. Smorrebrod
Toen zijn we weer verder gereden naar het stadje Ringkobing waar we wat rondgekeken hebben. Onderweg trouwens ook nog even langs de supermarkt en de tank volgegooid met diesel. Ik ben blij dat je het scherm op de Engelse taal kon zetten want anders was het lastig wat er nu bedoeld werd.
In het stadje zag ik ook nog mooie schoenen maar helaas zat er een hard knoopje binnenin en dat zat niet lekker. De verkoopster kon gelukkig ook Engels maar het is niet gelukt om goede te krijgen. Volgende keer beter. Ze kon andere schoenen trouwens wel bestellen maar dan waren we er natuurlijk niet meer.
Toen verder gereden naar de camperplaats Parking Hofte in Lemvig. Deze camperplaats ligt aan de zee en dat is toch wel erg apart. Een prachtige plek om de nacht door te brengen. We hebben er nog lekker buiten kunnen eten en zijn daarna de hond gaan uitlaten op het strand. Leuk uurtje wandelen was dat en veel foto’s gemaakt.
Helaas is vanavond onze fotocamera stuk gegaan. We weten niet wat het is maar hij doet in ieder geval niets goeds meer. Gelukkig hebben we de camera nog in de smartphone van Anneke die ook heel mooie foto’s kan maken.

De camperplaats in Lemvig

Zeearm naar camperplaatsStrand en rotsen

Het is nu 18 juni en vandaag wilden we het schelpen huis “Sneglehuset” gaan bekijken in Thyboron. Onderweg zagen we ook een paar Vikingen staan die uit hout gemaakt waren. Ze stonden bij een plek waar nog originele Viking graven waren. Grote grafheuvels in het veld. Leuk om te bekijken en wat foto’s te maken.

De VikingenViking closeup

Daarna nog even een supermarkt aangedaan en toen waren we bij het schelpenhuis. Het ziet er echt mooi uit al die schelpen die op het huis geplakt zijn. En hier en daar zijn ze ook voorzien van een verfje.

De naam schelpenhuisDetail van het schelpenhuis

Overzicht van het schelpenhuis

Daarna een lekker stukje wandelen naar de andere kant waar veel rotsen liggen met geschilderde gezichten erop. Die hebben te maken met het interactief (kinder)museum wat daar is. Leuk om ze te zien. Toen zijn we via het strand terug gaan lopen, maar dat ging niet zo vlot en toen we lekker uit wind in het zonnetje lagen ging het helemaal niet meer zo snel. 😉

Stenen met geschilderde gezichten

Uiteindelijk waren we weer terug en hebben we nog een aantal oude bunkers bekeken die daar op het strand liggen. Echt veel bij elkaar en in sommigen kun je ook de binnenkant bekijken. Maar ja, het blijven oude dingen en erg mooi zien ze er niet uit. Wel indrukwekkend hoe stevig gebouwd dat allemaal moet zijn.

Veel oude bunkers op het strand

Weer bij de camper aangekomen, hij stond op een ruime parkeerplaats, hebben we hem andersom gezet zodat hij als windscherm kon fungeren. En daar hebben we dan ook lekker nog in het zonnetje een bakkie gedaan en de verdere plannen bekeken. Er was al niet veel tijd meer dus alleen nog even naar Lemvig om wat winkels te bekijken. Helaas ging ook hier alles om 5 uur dicht en we hebben alleen wat broodjes gekocht en ieder een lekker groot ijsje. Ambachtelijke Denen heb je hier ook en het ijs smaakte echt heerlijk. Vooral ook de speciale aardbeienroom die erop gedaan werd.
We zijn weer teruggereden naar de camperplek van gisteren. We stonden zo lekker bij het strand en ondertussen waren we nog niet veel kilometers er van af dat we besloten om maar weer terug te gaan. Nog een keer op die leuke plek. Weer naast de bulderende zee. En ook nog een flinke storm maar dat merkten we ’s nachts pas.

Wandelen op het strand

5 Reacties op “Denemarken, Hvide Sande, Ringkobing, Lemvig, Thyboron”

1. Gré de Groot. schrijft :

Leuk om het te lezen. Wij zijn in 2013 in Tyboron geweest en ook het schelpenhuis bezocht. Maar de geschilderde gezichten hebben we niet gezien. Jammer dat jullie daar geen foto van hebben geplaats.
    Groet van Gré.

2. Wim schrijft :

We hebben er vanaf nu een foto bijgeplaatst. Het is altijd lastig om een keuze te maken tussen welke foto’s je laat zien en welke je weglaat.
    Wim

3. Suus schrijft :

Wij hebben Thyboron bezocht naar aanleiding van jullie ervaring. Leuk om daar eens te kijken Vooral de stenen met smilies vonden we erg leuk…

4. Karen schrijft :

Leuk om jullie reisverslag te lezen! Wij gaan binnenkort een camper huren en willen een paar dagen naar Denemarken. We hebben helaas maar een dag of 5, dus ik probeer een korte route te bedenken. Als jullie maar een paar dagen zouden hebben, welke plekken zouden jullie dan aanraden?
    Groetjes, Karen

Antwoord: Ik zou het voor 5 dagen wat dichter bij huis houden want anders ben je wel erg veel aan het rijden.

5. Jolanda schrijft :

Kan je ook een preciezere locatie geven van de Vikingen.
    Wij rijden van Hvide Sande naar Thyboron morgen.
    Bedankt

Antwoord: Nee, helaas weet ik niet meer precies waar ze stonden.