Denemarken, Monsted, Randers, Ebeltoft, Syddjurs

Uit de categorie: Camper Reisverhalen, Denemarken
Datum: 25/06/2014

Vandaag lekker ontbeten buiten in de zon en daarna vertrokken voor een bezoek aan de kalkmijnen van Monsted. (Monsted Kalkgruber) Daar aangekomen eerst nog een bakkie gedaan en toen voor het eerst weer eens een lange broek aan gedaan. Het is in de mijn tenslotte maar 8 graden en ook niet alle gangen zijn hoog genoeg om te lopen. Nou dat hebben we gemerkt.

Je mag in de mijnen helemaal op eigen gelegenheid alles gaan bekijken en dus ook waar je heen loopt moet je zelf weten. Zolang je maar in de verlichtte gedeeltes blijft zal je niet kunnen verdwalen. Zeggen ze! We kwamen al gauw in erg lage gangen en moesten soms bijna kruipen om verder te kunnen. Wel eng in het begin maar zolang je heen kan zonder gekke dingen moet de terugweg ook kunnen en overal zag je steeds even verder weer lampjes dus het moest mogelijk zijn. Het lukte ook zeker maar was een spannende tocht waar we ook veel foto’s hebben genomen.

Prachtige grottenStaan in de mijn is niet altijd mogelijk

Die zijn alleen niet allemaal bijzonder geworden omdat het gewoon te donker is. Gelukkig had ik er wel aan gedacht om een zaklantaarn mee te nemen. We hebben er ruim twee uur rondgelopen en vonden het zeker de moeite waard om dit te doen. Ook voor avontuurlijke kinderen moet dit een prachtige trip zijn.
We hebben gelukkig ook veel gangen gehad die normaal te belopen waren en ook de hond vond het wel leuk. Ook de vijvers onder in de gangen waren leuk om te zien. Je kon op sommige plaatsen echt niet lopen omdat er zo’n laag water in stond.

Anneke in de grottenWilde wanden

In de mijn zelf is ook een filmvoorstelling over het ontstaan van de mijn en de vleermuizen die er leven. Deze voorstelling is heel speciaal omdat hij op de kalkwanden van de grot geprojecteerd wordt en die wanden staan op een aantal meters van elkaar. En toch lopen de beelden op een speciale manier mooi in elkaar over.
Daarna nog even het museum bezocht van de mijn. Ook leuk maar de mijn zelf was het leukste!

Onderdeel van het museum

Daarna zijn we doorgereden naar de Trollenkloof, Troldesluyten, gewoon een naam voor een deel van het bos. Het ziet er daar erg mooi uit en we hebben er nog een tijdje heerlijk gewandeld. Geen trollen gezien trouwens. Niet te lang want het onweerde in de verte en we hadden niet veel zin om overvallen te worden door een fikse regenbui. Die kregen we ook pas later toen we weer onderweg waren naar de camperplaats. We reden een route om een groot meer en hadden verschillende mooie uitzichten. Ook de Margriet route weer een stukje gevolgd.
De camperplaats was trouwens weer dezelfde als gisterenavond in Randers. Er stonden echter wel veel personenwagens op de camperplaats en dus hebben we de camper een stukje verder weg van de haven gezet.

Een foto uit de trollenkloof

Een groot paard in RandersVandaag is het 26 juni en zijn we eerst in het stadje zelf op zoek gegaan naar een drogisterij. Er was een stukje van de vulling van de kies van Anneke afgebroken en er zat een heel scherp randje aan. De beste oplossing hiervoor is om het met een vijltje even glad maken. Maar harde vijltjes lijken mij niets dus wilde ik een simpele kartonnen nagelvijl hebben die rustig wat kan verwijderen van de kies. Die hebben we uiteindelijk ook gevonden en terwijl we er liepen hebben we ook nog nieuwe sandalen voor me gevonden omdat de oude erg slecht werden. En we lopen steeds in korte broek dus de zware dichte schoenen vind ik geen gezicht daaronder. De kies is trouwens na een paar keer vijlen weer lekker glad geworden en na de vakantie komt de echte oplossing wel.

Daarna zijn we gereden naar een groot Fregat wat gerestaureerd in de haven ligt van Ebeltoft. We hebben er vanaf de buitenkant foto’s van gemaakt en zijn daarna verder gaan lopen langs de kust en binnendoor terug. Het fregat zelf zijn we niet opgegaan.

Het fregat in EbeltoftDe voorkant van het fregat in Ebeltoft

En toen reden we naar de camperplaats Sletterhage Fyr in Syddjurs vlak bij de vuurtoren die ook nog steeds de functie van vuurtoren vervult. Wat een prachtige weg er naar toe. Dit is echt een heel mooi gedeelte van Denemarken. Ook de camperplaats is erg mooi en we stonden netjes op een randje van de parkeerplaats en hadden zo geen last van de vele auto’s en mensen die daar even komen om bijvoorbeeld de hond uit te laten of van het weidse uitzicht te genieten.

De camper op de camperplaats

De vuurtorenGrote zeeschepen varen veel langs

We hebben gewandeld naar een soort bunker maar het was een oud laadperron waarmee treintjes geladen werden met stenen die dan op een boot ver in zee gelost konden worden.
Later hebben we er in ieder geval heerlijk geslapen.