Denemarken, Sonderborg, richting Nederland

Uit de categorie: Camper Reisverhalen, Denemarken
Datum: 30/06/2014

Vandaag zijn we langzaam aan de terugtocht begonnen. Omdat we op het eiland Als zitten en we zagen dat er een kasteel op het puntje staat gaan we daar eerst langs om even te kijken. Het valt wat tegen. Het mooiste stukjeHet is niet zo’n mooi kasteeltje zoals je graag ziet. Wel aardig groot, maar niet zo mooi.
Wel makkelijk dat je er goed kan parkeren en het centrum van het stadje Sonderborg er vlakbij ligt. Dus zijn we ook nog even het centrum in geweest om wat van het laatste kleingeld op te maken. We hadden weer eens pech. Hadden we bijna alles uitgegeven in ons hoofd, rekenen ze bij de kassa maar de helft. Blijkt dat de winkel stopt en alles voor de helft van de prijs is. Ja, zo kom je nooit van het geld af.

Na het centrum zijn we naar de Dybbol Mole gegaan. Een molen op bijna het hoogste plekje van Denemarken. Die hoogste plek ligt er een klein stukje vandaan. Een leuke plaats om te bezoeken omdat je veel kan zien.
Ook de resten van een oud Vikinghuis met ook een fantastisch ruim uitzicht over de omgeving.

De Dibbol Mole

Het hoogste punt van DenemarkenOude Viking ruïne

Hierna zijn we richting Duitsland gegaan. We kwamen langs het plaatsje Rendsburg waar er een speciale brug gebouwd is voor treinen waaronder een soort pontje is gemaakt voor auto’s, fietsers en wandelaars. Alleen gaat het pontje niet door het water maar hangt hij aan kabels een meter boven het water en verplaatst zich zo van de ene kant naar de andere kant. Heel speciaal om te zien.

Brug met hangpontPontje boven het water

Hierna eindelijk een McDonalds gevonden in hetzelfde stadje om weer eens wat franse frietjes te eten.
Toen besloten om een camperplaats op te zoeken op maximaal een uur rijden. Dan schiet het alweer een beetje op. Het is de camperplaats HolstenTherme in Kaltenkirchen geworden waar heel veel campers gratis een plekje kunnen vinden. We staat er heerlijk en zullen er vast ook wel lekker kunnen slapen.

De camperplaats in Kaltenkirchen

Op 1 juli rijden we weer verder en we rijden meteen een flink stuk over de snelweg. Bij Hamburg stond weer een flinke file en in plaats van langzaam over de snelweg besloten we langzaam door de stad te gaan. Wel drukker maar je bent bezig en ziet wat meer. Later weer de snelweg op tot een 50 kilometer voor Osnabruck waar we besloten weer een stuk binnendoor te rijden en eventueel wat te shoppen, wat ook gelukt is. Een rustige weg en uiteindelijk zijn we bij de camperplek Sommerrodelbahn in Ibbenburen aangekomen. Moeilijk te vinden maar na wat navragen hebben we de juiste plek gevonden. Een parkeerplaats op hard zand/gras bodem net even hoger dan de stenen parkeerplaats. Wel een mooie plaats maar we stonden er wel alleen.

Camperplaats IbbenburenUitzicht bij camperplaats

En op 2 juli hebben we de laatste kilometers naar huis gereden. Gewoon lekker vlot over de snelweg. Het was een mooie vakantie in Denemarken.