Eifel in 2019 (9)

Uit de categorie: Camper Reisverhalen, Duitsland
Datum: 04/08/2019

De volgende ochtend scheen de zon weer heerlijk en zijn we eerst een tijdje blijven staan om van de zon te genieten. Tegen 12 uur zijn we uiteindelijk vertrokken naar de volgende bestemming en dat is de geiser in Wallenborn geworden, die ook zo heet. Een koudwater geiser dan wel. Het was leuk om te kijken hoe water omhoog spuit uit de grond. Niet zo spectaculair hoog maar zo’n twee en een halve meter haalde hij wel.
We hebben twee keer gekeken want hij spuit ongeveer om de 35 minuten. Maar dat is niet helemaal te zeggen.

geiser geiser

Daarna zijn we naar de ijsgrotten gereden. De weg er naartoe is wel smal en ook niet echt heel verhard. De eerste keer kwamen we van de ene kant maar dat zag er superslecht en steil uit dus zijn we omgereden naar de andere kant en dat ging iets beter. Maar smal bleef het. Spannend om zo’n stuk te rijden.

Maar de ijsgrotten waren heel leuk (en koud) om te bekijken. We hebben niet alle gangen gedaan want daar voelen we ons toch iets te oud voor. De wat hogere delen, waar we niet over de grond hoefden te rollen, hebben we wel gedaan.

Buitenkant van de ijsgrotten

Daarna besloten we om op de parkeerplaats bij de grotten te overnachten. Het zijn prachtige plaatsen en de zon scheen nog lekker. Uiteindelijk stonden er vijf campers voor de overnachting. Zeker een gewilde plaats.

Op 5 augustus verlaten we de parkeerplaats van de ijsgrotten en nemen de kortste smalle weg er vandaan om weer op de begaanbare wegen te komen. Zeer slechte wegDat is dan wel weer een heel leuke maar wel hachelijke onderneming. De weg wordt wel erg smal en uiteindelijk lijkt het wel een klein wandelpad door het bos. Ergens waar keren mogelijk was ben ik gestopt en heb eerst lopend gekeken of we wel goed uitkomen het laatste stuk. Het zag er in ieder geval stevig en breed genoeg uit dus zijn we maar doorgereden. Met zweet erbij zijn we weer op het asfalt uitgekomen.

Toen naar een parkeerplaats bij een kasteel gereden. Helaas konden we het kasteel wel in de verte zien maar er naar toe was geen optie. De hond mocht het terrein niet op want er was ook een dierentuin op het terrein en er waren vogelshows. De hond kon wel achtergelaten worden in een bench maar dat zien wij niet zitten. En de hond ook niet.

In de verte het kasteel

Dus maar verder gereden naar de Vulkangarten in Steffeln. Een mooi stukje natuur om doorheen te lopen met ook berggeitjes op de vulkanische rotsen. Al met al was het al weer wat later geworden en zijn we daarna naar een camperplaats gereden.

Vulkaantuin

Dat is geworden de camperplaats bij de Oleftalsperre in Hellenthal. De stuwdam die ernaast ligt bekijken we morgen misschien nog wel even. Voor vandaag is er weer genoeg gewandeld.

Het is al weer dinsdag en van de week gaan we toch echt even naar huis toe. Wat is de Eifel toch een groot gebied om te bekijken.
Vandaag beginnen we met een ruïne. Deze Burg Reifferscheid kun je zo bezoeken en ligt bij leuke straatjes. Het is gezellig wandelen en de ruïne ziet er ook wel leuk uit. Kun je echt even rondwandelen.

Burg Reifferscheid

bloemen in het stadje bloemen in het stadje

Daarna zijn we naar naar een uitzichtpunt gereden om herten en andere wilde dieren te spotten. (Wildspotplaats) We waren er midden op de dag en er was niet veel te zien. We zagen er eentje (een hert) en maar heel kort want toen ging hij achter een struik waar hij waarschijnlijk is gaan slapen.
Evengoed wel leuk om de natuur daar op zo’n manier te bekijken.

Wildspotplaats

Hierna zijn we langs Heimbach, de camperplaats, gegaan om het servicepunt daar te gebruiken. Dus alles is weer schoon, leeg en gevuld. Toen een camperplaats opgezocht een eindje richting Nederland voor de nacht en dat is de camperplaats in Bergstein geworden.

De laatste dagen hebben we wat winkels en familie bezocht en 9 augustus waren we weer thuis en de camper ontruimd en schoongemaakt van binnen. Hij mag even een weekje op stalling want dan gaan we weer verder in de Eifel.