Lang weekend in juni (deel 1)

Uit de categorie: Camper Reisverhalen
Datum: 04/06/2021

Vandaag gaan we weer op pad.
Eerst halen we ’s morgens de camper op en nemen ons kleinkind alvast mee in de camper voor een dagje. We gaan op de dagcamping staan in Hoofddorp. Hij heeft genoten van alle dingen en vond de camper heel interessant.

Op de dagcampingNa de oppasdag vertrekken we even na drie uur en gaan we eerst een tijdje staan op de dagcamping in Uitgeest.
Het was best lekker weer en we stonden daar tot na het avondeten
Dan wilden we naar Lelystad. Rond half negen waren we bij de dijk in Enkhuizen en bleek de dijk afgesloten te zijn. Dat was om acht uur ingegaan en dus konden we niet verder.
Daar sta je dan. En omrijden over Amsterdam was ons net even te gek. We hebben een plekje gezocht op de parkeerplaats bij een kerk en hebben daar overnacht. De volgende dag zou de dijk weer open zijn vanaf zes uur.
We hebben er ondanks het klokgelui ieder half uur heerlijk geslapen.

De volgende dag was het een beetje miezerig in het begin en de hele dag bewolkt. Gelukkig waren we van plan veel te winkelen.
Eerst over de dijk naar Lelystad. Hij was inderdaad weer open. We wilden eerst het grote kunstwerk aan het einde van de dijk bekijken. Een grote gehurkte figuur van 26 meter hoog. Dat heet Exposure en is gemaakt door Antony Gormiey.

Exposure

Op de foto rechts staat Anneke voor het kunstwerk en zie je dus hoe groot het wel is.

Het kunstwerk is een onderdeel van Land Art Flevoland kwamen we achter. Er was namelijk net een speciaal weekend over Land Art Flevoland waardoor er een gids bij ieder kunstwerk stond. We leerden dus dat er totaal negen in Flevoland staan en kregen een folder mee. Die gaan we ook eens bekijken.

En dan shoppen en dat is gelukt.
Nog geluk met parkeren gehad want we hadden een kaartje gekocht en toen we op tijd terug waren gingen we eerst eten. Toen was de tijd opeens al flink afgelopen en kwamen ze langs om te controleren. Ze vertelde dat we ruim te laat waren maar als we nu nog een uurtje betaalden kregen we geen boete. Dat hebben we graag gedaan want een boete zou jammer van het geld zijn.

Verder lekker veel winkels gehad en een kringloop. De camper ligt weer vol.
Officiele plaatsen afgeslotenOvernachten deden we op de camperplek in Lelystad. Het was er geheel onverwacht erg rustig.
Vreemd is wel dat de vier officiële plaatsen met betonblokken zijn afgesloten. Waarom dat is terwijl je overal verder kan staan is een raadsel. Wie weet het?
Nog wel even die avond alle coördinaten van de kunstwerken opgezocht zodat we ze makkelijk zouden vinden met de camper.

De volgende dag besloten we eerst nog een Land Art kunstwerk te bekijken die ook bij Lelystad staat. Dat was het kunstwerk Observatorium gemaakt door Robert Morris.
Een heel groot kunstwerk wat je ook eigenlijk van boven moet kunnen zien. Maar een hoge uitkijktoren is er niet. Wel mooi om zo te bekijken vanaf de grond. En je kan er ook deels onderdoor en overheen lopen.
Ook de gids die er hier bijstond was weer erg enthousiast en vertelde van alles. Zelfs al over kunstwerken waar we misschien ook heen zouden gaan.

Obervatorium

Daarna reden we naar Schokland. Eerst naar de gesteente tuin. Leuk om even rond te wandelen. Aan het begin staat een waarschuwing dat er een hoogte beperking is op 1.9 meter. Maar gelukkig komt die pas na de parkeerplaats dus je kunt gerust verder rijden als je het bord ziet. (Tenzij je van de andere kant komt)

de gesteente tuin

Daarna de oude haven bekeken van Schokland. Raar te bedenken dat dit een eiland in de Zuiderzee is geweest. De vuurtoren en het huisje met de misthoorn staan er nog.

Oude haven schokland

Dit hadden we lopend gedaan vanaf de parkeerplaats bij de gesteente tuin omdat de hoogte balk er stond en omrijden best ver was.
dagrecreatieterrein KuinderbosWe waren het aardig zat bij terugkomst en besloten op het dagrecreatie terrein bij het Kuinderbos te gaan staan. We stonden lekker in de zon en zijn daar tot ongeveer acht uur gebleven.
Toen bedachten we ons dat er vorig jaar hier dichtbij een zandsculpturen pad was en die hebben we nog even opgezocht. Ze waren inderdaad weer bezig met nieuwe zandsculpturen. Dit keer was het thema kinderboeken. Dat gaf leuke en mooie beelden. Ze waren nog niet allemaal af maar de meeste wel. En met eentje waren ze nog niet eens begonnen.
Dat was leuk om zo ’s avonds nog even te doen.

zandsculpturen

Daarna was het echt genoeg en zijn we naar de Orchideeën hoeve gereden om te overnachten. Een mooie gratis camperplaats.