Monschau

Uit de categorie: Camper Reisverhalen, Duitsland
Datum: 13/08/2012

Onze zoon wilde ook wel eens Monschau en omgeving bekijken en wij hadden een paar dagen over zodat hij met ons mee kon in de camper. We gingen naar de camping Perlenau waar we al eens eerder gestaan hadden. We konden zonder reservering komen en toen we er waren zagen we dat ons favoriete plekje nog vrij was en daar hebben we de camper dus neergezet en het tentje ernaast. We stonden weer prachtig.

De mooie plaats met dit keer een tentje ernaast

De heenreis was lekker vlot verlopen en we hadden al wat leuke dingen gezien. Die avond lekker buiten gegeten en daarna een wandeling gemaakt door het bos. We gingen via een smalle steile weg omhoog en aan de andere kant via een nog steiler pad weer naar beneden. Prachtige uitzichten en we moesten nog aardig opschieten want het begon al donker te worden en als het eenmaal donker is dan zie je ook echt helemaal niets meer in die bergen. ’s Avonds nog een kampvuurtje gemaakt en daar een tijdje bijgezeten.
De volgende dag zijn we gaan wandelen naar het stadje Monschau. Dat is zo’n 2-1/2 km door het bos met flinke hoogteverschillen en mooie uitzichten. Natuurlijk moest er ook een vlag geplaatst worden op het hoogste punt (met mooi uitzicht).

De vlag is geplaatst We zitten wel hoog

Daarna door het dorpje wandelen en toen zijn de de wandeling rond het dorpje gaan volgen. Het is wandeling nummer 25 die omschreven staat als: “speciaal voor berggeiten”.
Dat hebben we geweten. Wat een stijgingen en afdalingen zitten er in die route. Sommige over mooie paden met een soort s-bochten erin en andere weer met trappen met weet ik veel hoeveel treden. Te veel.
Maar de uitzichten en beleving was wel heel mooi.

Waterrad in het dorpje De ruine

Er was ook een ijzeren brug waar aan de andere zijde stond dat de brug verboden toegang was. Maar toen waren we al aan de andere kant en bedachten we dat de brug wel had kunnen instorten met deze Nederlandse toeristen erop. Ze kunnen beter de wandelroute even omleggen in zo’n geval!

De verboden brug De brug die misschien wel op instorten stond

Maar de route is zeker een aanrader voor wie daar eens in de buurt komt. Volg gewoon de bordjes met 25 erop.

Het dorpje vanuit de hoogte

Deel van de route

Daarna waren we het wel zat maar we moesten nog wel de weg terug naar de camping en camper lopen. Gelukkig hebben we het wel gehaald met z’n drieen.
Verder die dag lekker uitgerust en spelletjes gedaan.
De volgende dag zouden we weer naar huis rijden maar ik had gelezen dat er in de buurt een zomerrodelbaan was en dat leek me ook wel leuk. En dat was het ook.
In het plaatsje Rohren (vlakbij Monschau) hebben ze een rodelbaan gemaakt waarbij je een 750 meter lange route naar beneden sjeest en daarna weer over een 500 meter lange route omhooggetrokken wordt.
We durfden het aan om het eens te proberen en het was een hele belevenis. De eerste bochten wil je nog wel flink remmen maar daarna krijg je door dat je ook wel snel lekker door de bochten kan. Heel spannend en een hele leuke ervaring. We hebben het niet bij 1 ritje gelaten.
Hieronder nog een paar foto’s van de rodelbaan.

Anneke is onderweg De voeten op de rodel

Uitzicht als je weer omhoog gaat De lift van de rodelbaan