Noord-Frankrijk in juni (1)

Uit de categorie: België, Camper Reisverhalen, Frankrijk
Datum: 17/06/2016

Vandaag 17 juni gaan we weer op pad en we gaan Frankrijk bezoeken.
De eerste dag rijden we flink door over de snelweg en dat is niet zo bijster bijzonder.
We komen aan op de camperplek bij Leuven, Bertum maar daar zijn alle plaatsen bezet. Het waren er ook maar twee! Daarom eten we daar alleen even want het is net half 6 en daarna zijn we doorgereden naar de camperplek Henegouwen ook bij Leuven in de buurt. Er is daar een prachtig park achter waar van alles te doen is. Ik heb er in ieder geval een flink rondje gelopen met de hond.
Verder niet veel bijzonders gedaan deze dag.

Bij Leuven in parkin het park lopen

De volgende dag eerst weer een lange wandeling gemaakt in het park en daarna weer verder. Goed om te rijden want er was vrij veel regen vandaag. Onderweg zijn we nog even bij een winkelcentrum gestopt om wat te winkelen. Wel wat kleine dingen meegenomen maar niet veel bijzonders gezien. Wel hebben we Frankrijk in ieder geval bereikt.

Eerste punt was bij Molhain in de buurt waar we iets van de oude Romeinen konden zien. Nou het muurtje dat we vonden was niet echt heel bijzonder! En met mooi weer hadden we erom gelachen maar nu met miezerige vonden we er weinig aan.

De Romeinen hebben het gebouwdOude muurtje

Daarna de camperplek bij de Maas opgezocht in Haybes. Een mooie plek om te staan maar het was nog vrij vroeg en nog steeds iets minder weer dus we besloten toch nog maar even verder te rijden naar Sedan. Daar aangekomen bleek dat de oorspronkelijke camperplek niet te gebruiken was want daar waren ze net aan het bouwen. De bouwkeet stond precies op de originele camperplek. We zijn iets doorgereden naar achteren en zijn even verder op de parkeerplaats gaan staan en hebben daar overnacht. Ook een mooie plek. We hebben wel toen het even droog was om het oude slot heen gelopen en het ziet er indrukwekkend uit.
’s Avonds waren we toch wel moe dus lekker ontspannen wat gelezen, e-mail bekeken op de computer en dat was het wel zo’n beetje.

Slot in Sedan

Slot in SedanSedan

Montfaucon.

De volgende dag zijn we weer verder gaan rijden. We zijn eerst langs de Amerikaanse begraafplaats geweest in Montfaucon. Dat is erg indrukwekkend. Er zijn daar 14246 grafstenen te vinden. We hebben daar een aardig tijdje gelopen. Toen wilden we ook het gedenkteken met uitzicht bekijken in Montfaucon maar dat was nog een aardig stukje verder. We zijn er natuurlijk wel even heen gereden. Mooi uitzicht heb je daar na het klimmen van 230 treden. Mijn conditie was goed het klimmen ging uitstekend 😉 Dit monument herdenkt de overwinning van het Amerikaanse leger in het Maas-Argonne Offensief en eert de eerdere verrichtingen van de Franse strijdkrachten op dat slagveld.

Gedenkteken met uitzichtDe ruines achter het gedenkteken

Daarna weer even doorgereden en we zijn uiteindelijk op de camperplaats Giffaumont Champaubert Aire de Camping-Car aangekomen. Wat een hoop campers stonden hier. Op een kleine plek staat het niet vol en op een grote plek waar er 50 kunnen staan komen ook veel campers naar toe.
De zon was ondertussen lekker gaan schijnen en we hebben heerlijk in de zon gezeten tot tegen negen uur. Ook hebben we daar in de buurt gewandeld en afgevraagd waar de grote parkeerplaats voor auto’s voor was want veel te beleven was er nu niet echt in de buurt.

camperplaats

De volgende dag moesten we eerst tanken en water legen en innemen. We konden alleen water innemen bij de camperplek waar we nu stonden met speciale munten die je bij de VVV kon kopen. Maar de VVV was daar niet dus dat was lastig. We hebben dus maar een camperplek onderweg gekozen. Toen we een eindje op weg waren ging het oranje lampje branden dat de diesel bijna op was. O ja, tanken moesten we ook. Moeten we voortaan iets eerder doen. We hebben de navigatie even de dichtstbijzijnde tankstation laten opzoeken en we zijn daar heen gereden. En dat zal je altijd zien, is hij dicht! Gelukkig vonden we op een 1.5 kilometer afstand nog een andere en daar hebben we de tank weer vol gekregen. Een camperplaats voor lozen en water innemen hebben we ook gevonden dus we kunnen er weer even tegen.

We kwamen ook langs de herdenkingsmonument van Charles de Gaulle. En daar wilden we wel even kijken alleen bleek dat je 7,5 euro moest betalen voor de tentoonstelling en dan kon je ook het kruis bekijken op de top. In de tentoonstelling hadden we geen interesse en bovendien mocht de hond er niet in. Dus hebben we alleen een stukje gelopen daar en van het uitzicht genoten.

Frankrijk onderweg

Daarna zijn we doorgereden naar Troyes. Daar wilden we even rondlopen door het centrum. Eerst moesten we een parkeerplek vinden en dat viel nog wel tegen omdat je er wel met de grote camper op moet kunnen. Hoogtebalken op 1,9 meter dat gaat niet lukken in ieder geval. Uiteindelijk wel wat gevonden. Daarna gingen we dus wandelen maar toen begon het wel te regenen en was het minder gezellig in de stad. We hebben wel een groot deel gedaan maar zijn op tijd terug gegaan naar de camper. Toen kwamen we er achter dat er ook een camperplek was en omdat het al na vijven was zijn we daar maar op de camperplek gaan staan. Gewoon een grote parkeerplaats maar om te slapen een prima plek. Misschien is het morgen droog en kunnen we dan nog een stukje wandelen in de stad. (Maandag waren ook veel winkels dicht dus dat zat ook niet mee)