Noord-Frankrijk in juni (3)

Uit de categorie: Camper Reisverhalen, Frankrijk
Datum: 24/06/2016

Het is alweer 24 juni en vandaag is het niet zo zonnig meer. Wel warm. Na het ontbijt kijken we wat we verder willen. We besluiten om naar de andere kant van Briare te rijden omdat we ook deze ochtend eigenlijk teveel muggen moeten wegslaan. Als we op een mixparking staan denken we daar minder last van te hebben. We hebben wel eerst nog even alles geleegd en gevuld en we kunnen weer verder.
Bij he kanaal staan we lekkerWe moeten bij de slagboom met de bankkaart betalen en twee Engelsen voor ons lukt het niet en die rijden achteruit. Maar het ligt niet aan hen want ook wij komen niet verder en kunnen niet betalen en dus gaat de slagboom ook niet omhoog. De beheerder is er al snel en ook met zijn bankpas lukt het niet. Hij opende de poort en we gaan betalen bij de camping die erbij hoort. Daar lukt het betalen wel alhoewel ook daar het kaart uitlezen erg langzaam gaat.
We rijden door het stadje en zien leuke dingen om met een wandeling langs te gaan. Eerst een plekje opzoeken en dat lukt goed. Dit was in Briare Centre, de parking bij het kanaal.
Daarna de lunch en dan wandelen. Wat we wel steeds vergeten is dat de winkels tussen de middag dicht gaan. Maar evengoed lopen we wel leuk en komen ook bij het mozaïekmuseum dat in het stadje ligt. We hebben het museum zelf niet gedaan maar erbuiten en in de winkel ervan hebben we een tijdje rondgelopen. Leuke dingen gezien.

Wandelen in stadjeVeel mozaïek in het stadje

mozaïek in de opslagplaats

Kun je dus maken van steentjesIn de showroom

We krijgen weer zin om er zelf weer mee aan de slag te gaan. We besloten ook nog even te kijken of de muggen al weg zijn van het veld maar in de buurt van het bos werden we al weer belaagd door muggen en zijn er snel weggegaan.
In het dorpje, waar de winkels ondertussen open waren, hebben we wel wat middelen tegen muggen gekocht en wat voor het behandelen van de al aanwezige prikplekken. Toch handig om te hebben.
Ook kochten we meteen een lekker taartje en een broodje voor morgenochtend.
Na de koffie hebben we het aquaduct opgezocht hier in Briare. Een heel groot bouwwerk waar de bootjes dus hoog over de Loire heen varen. Nu hebben we in Nederland ook wel een aquaduct maar deze is toch wel indrukwekkend. We hebben heen aan de ene kant gelopen en terug aan de andere kant. Een leuke wandeling en best een lange want hij is echt groot.
Daarna lekker ontspannen bij de camper en ’s avonds kaartjes maken en op de laptop wat werk doen. (Zoals dit stukje schrijven.)

het aquaductkunstwerken aan de zijkanten

De volgende ochtend begon weer laat voor ons. We worden niet zo snel wakker als er geen herrie is op de camperplek. We stonden er prima. Na het ontbijt besloten we eerst langs de bakker te gaan voor hetzelfde gebak als gisteren. Te lekker!
En daarna een lange broek aan en nog eens de mozaïeksteentjes proberen. We lopen naar het bos en ja hoor daar komen de muggen weer. Nu hadden we echter een spuitbus dus de blote delen even ingespoten en het werkte zoals beloofd. De muggen kwamen wel maar vlogen meteen weer weg als ze het spul roken.
Geweldig dus nu hebben we lekker wat leuke steentjes kunnen zoeken en het werden er natuurlijk iets meer dan we eerst planden. De rugtas zat helemaal vol. Ben benieuwd wat we er uiteindelijk mee maken.

Vlak bij de camperplaatsWandelen in het stadje

Daarna hebben we eerst nog inkopen gedaan en daarna zijn we verder gereden. Niet te ver want het was al later en het was ook mooi weer. We reden weer veel kleine binnendoor weggetjes. Leuk rijden. En we kwamen aan op de camperplek in St. Fargeau in Bourgogne. Een prachtig plekje en we hebben leuk even door het dorpje gewandeld. Toen lekker met koffie in de zon gezeten en alvast een paar steentjes schoon gemaakt. Ze zijn echt wel leuk en van de meeste snap je niet dat ze weggegooid moesten worden.
’s Avonds werd er blijkbaar iets gerepeteerd voor een uitvoering in juli. Het klinkt wel erg spannend met zware stemmen en harde muziek en gezang. Jammer dat we er niets van kunnen zien. En in juli zijn we hier niet.