Noord-Frankrijk in juni (5)

Uit de categorie: Camper Reisverhalen, Frankrijk
Datum: 28/06/2016

Het is 28 juni en we hebben nog even voor de vakantie erop zit. Eerst gaan we de hond uitlaten en dan ontbijten en dan lopend de boodschappen doen. De Aldi zit vlakbij en aan de andere kant zit de bakker voor het lekkere gebak. Toen dat gelukt was ook maar meteen getankt en toen op weg naar Le fort des Ayvelles, een oud fort uit de eerste wereldoorlog. Onderweg kwamen we ook een groot gedenkteken tegen. We zijn even gestopt om er foto’s van te maken.

Het monument onderweg

Bij het fort aangekomen hebben we de camper op de grote parkeerplek gezet en eerst om het fort heengelopen. Daarna de ingang gevonden en we wilden het ook wel van binnen zien. Kaartjes kopen van iemand die veel moeite met Engels heeft maar ons echt op alle manieren wilde helpen. Het kaartjes kopen ging vlot maar een map was er niet en ze ging ons uitleggen wat de dingen waren en hoe we moesten lopen. We bedankten haar maar zeiden dat we er zo wel zouden uitkomen. Toen kwam ze 5 minuten later achter ons aan en vertelde in alle talen dat er een Engelse gids zou aankomen die ons dan wel zou rondleiden. Wij weer uitleggen dat dat echt niet nodig is en dat we alle moeite op prijs stelden maar dat we liever alleen rondkeken.

In de tunnelsBuiten in het fort

Dat ging allemaal prima en het was best leuk. Het fort ging om 4 uur dicht en vlak voor die tijd waren we weer bij de uitgang. We ontmoetten de Engelse gids nog even, die ook een beetje Nederlands sprak, en die vroeg of we nog vragen hadden en of we alles begrepen hadden wat op de Franstalige borden stond. Die hadden we niet echt gelezen, maar de plaatjes zeiden meestal wel voldoende. Heel aardig van deze mensen wat ze deden voor de klanten. Het was ook niet druk en op dat moment waren we de enigen.

De richting in het fort wordt aangegeven

Toen eerst bij de camper koffie drinken met gebak. We zaten op het grote parkeerterrein lekker buiten in het zonnetje en hebben daar nog een aardig tijdje gezeten. Daarna nog even door het stadje Charleville-Mezieres gereden en geparkeerd. Daar nog even gelopen en wat foto’s gemaakt.

overzicht

Toen op naar Haybes waar we wilden overnachten aan de Maas. Gelukkig was er nog een plekje vrij voor ons. We staan nu met 8 campers en de plaats is daarmee helemaal vol. Kijken of we morgen tot halverwege in België kunnen komen omdat we donderdag weer thuis willen zijn.

Overnachten op camperplek langs de Maas

De volgende dag weer wat verder gereden richting huis. We besluiten eerst een stuk langs de Maas te rijden. Dit is toch minder dan langs de Rijn of de Moezel. Ruine bij HiergesAls we even onderweg zijn zien we bij Hierges een ruïne op de berg staan en daar willen we wel even gaan kijken. We besluiten om die richting uit te rijden. Uiteindelijk op een parkeerplaats dicht in de buurt gekomen en van daaruit omhoog gelopen langs een smal pad. We hebben wat foto’s kunnen maken van de ruïne. Wel een leuk ding.
Daarna zijn we weer verder gereden en onderweg is er niet veel gebeurd. Wel wat erg smalle straatjes gereden omdat de navigatie weer op kortste weg stond. Soms kom je dan op weggetjes die je niet zou nemen als je het van tevoren wist. Maar wel leuker dan een grote 90 kilometer weg.
Aangekomen in Bertum waar we nu op de camperplek staan (Parking Gemeenteplein Bertem). Er kunnen maximaal twee campers staan en vorige keer was het vol en nu staan we er alleen. Een mooie plek om te staan. Morgen de laatste route op weg naar huis.

Nu dus op huis aan en eerst nog een stuk op kortste weg zonder snelweg rijden. Nog even van de Belgische omgeving genieten. Dan de navigatie op thuis zetten en snelweg weer nemen. Dat schiet meer op en binnendoor in Nederland is toch minder leuk na de weken Frankrijk. We zijn weer thuis.