Oostenrijk – Krimmler watervallen

Uit de categorie: Camper Reisverhalen, Oostenrijk
Datum: 13/09/2015

Vanmorgen hebben we eerst buiten ontbeten en toen nog even een uurtje blijven zitten omdat de zon lekker scheen. Later werd het minder zonnig en zijn we gaan rijden richting de Krimmler watervallen. Alleen zijn we onderweg gestopt bij het plaatsje Sint Johann in Tirol en hebben daar rondgewandeld. Leuk, maar er was natuurlijk veel gesloten omdat het zondag was. Wel lekker weer eens een patatje gegeten. Dat was al weer een tijdje geleden. Veel mooi beschilderde huizen en ook de bloemen verzorgen ze weer uitstekend aan het balkon.

Bloemen aan het balkonBloemen op het plein

Beschilderde muurMooi huis

Daarna zijn we doorgereden en hebben we onderweg koffie genomen op een parkeerplaats met een prachtig uitzicht. Dit heeft allemaal zoveel tijd gekost dat we de watervallen maar later moeten doen.

We zijn doorgereden naar de camperplaats Gasthof Friedburg in Neukirchen bovenop een berg. En zo sta je niet vaak met zo’n geweldig uitzicht.

De camperplaats Gasthof Friedburg

Ook hebben we een lange wandeling gemaakt achter in het bos met veel omhooglopen en prachtige vergezichten. We zijn op een gegeven moment maar terug gegaan want het bleef omhoog gaan en er stond rondwandeling van een uur, maar hoe hard je moet lopen om het rondje in een uur te doen stond er niet bij.
In ieder geval een mooie plek om te staan.

Mooi uitzicht met de wandeling

Leuke wandeling de berg opMeer uitzichten

De volgende dag stonden de Krimmler watervallen dan opnieuw op het programma maar terwijl we er naar toe reden regende het en de vooruitzichten voor die dag gaven aan dat er steeds buien zouden zijn.

Daarom besloten we maar om een stadje op te zoeken en te wandelen en te winkelen. De route naar het eerste stadje ging over een bergje en dat ging het eerste stuk prima maar daarna werd de weg erg smal en het was erg druk met tegenliggers. Dat vond ik echt niet prettig rijden. Daarom ben ik gekeerd bij een uitrit en lekker terug gereden. Dan maar naar een ander stadje. Dat lukte en daar was ook een mooi park bij. Het was toen net even droog, dus we hebben lekker gewandeld daar en ook het dorpje doorgelopen. Daarna gezocht of er een Kik in de buurt was en die was ook in hetzelfde stadje alleen een stukje verder dan het centrum. Ook daar zijn we geweest en bij de Hofer. De Oostenrijkse Aldi. (Waarom zouden ze in Oostenrijk een andere naam hebben?)

Na dat alles zijn we weer naar dezelfde camperplek teruggegaan als waar we vanmorgen stonden, namelijk Gasthof Friedburg in Neukirchen. Weer niet te ver weg van de Krimmler watervallen. Die bezoeken we dan morgen. Rond vier uur waren we er weer en toen ging het even een stuk harder regenen en onweren. Maar we zaten lekker binnen. Tegen zessen werd het droger en kwam zelfs het zonnetje al weer door. Er stond een prachtige regenboog in het dal en daar moesten we ook wel even foto’s van nemen.

De zon komt en de regenboog wordt zichtbaar

De zon kwam weer binnen door de ramen toen we wakker werden de volgende dag. Dat is een lekker begin. We hebben weer buiten het ontbijt genomen. Daarna alles weer even legen en vullen zodat we weer helemaal schoon zijn. De plek voor de verzorging lag wat hoger dus we zijn maar achteruit de helling opgereden omdat keren daarboven lastig was. Het is allemaal weer gelukt. We kunnen er weer even tegen.

vlakbij de watervallenDe waterval van een afstand

Daarna op naar de Krimmler watervallen. Dat was niet zo ver weg en we hebben gestaan op parkeerplaats 4 die het dichtste bij de watervallen is. Lopen doen we toch al genoeg. 😉 Wel prijzig want de prijs wordt ook bepaald door de hoogte van je auto/camper en boven de 2,5 meter betaal je hetzelfde als voor een bus.

De watervallen waren echt mooi en groot. Het is met 380 meter de hoogste waterval van Europa. En er zijn op de hele wereld maar vier watervallen hoger dan deze. Het is wel een klim om alles te zien en steeds weer een platform hoger te lopen. Maar rustig aan en je komt er wel. Natuurlijk ook veel foto’s gemaakt.

Krimmler watervalKrimmler waterval

Krimmler watervalKrimmler waterval bordjes geven hoogte aan

Krimmler watervalKrimmler waterval beneden

De watervallen liggen in het Hohe Tauern nationaal park. Toen we uiteindelijk weer helemaal naar beneden gelopen waren hebben we ook nog even aan de voet van de waterval gekeken. Dat was nog iets lager dan de weg naar de parkeerplaats. Een prachtig uitzicht heb je daar en je kan heel dichtbij komen maar dan wordt je door de nevel wel heel erg nat.

Daarna zijn we weer verder gereden en nog even gestopt om een korte andere wandeling te maken maar dat is niet veel geworden. We hadden er niet meer zo’n zin in. We zijn daarna maar naar de camperplaats bij het Tauern Spa World in Kaprun gereden. Daar kun je op de parkeerplaats overnachten. Een mooie plaats om te staan. Er staan nu 4 campers op een rijtje dus er zijn er meer die het kunnen vinden.

Maar later op de avond werd er doorgegeven dat de camperplaats niet meer bestaat. Er staan ook borden vooraan waarop staat dat parkeren tussen 24:00 en 07:00 niet meer is toegestaan. Deze hadden we niet gelezen toen we de parkeerplaats opreden. Tja en wat doe je dan? Blijven staan en riskeren dat ze een bekeuring geven is ook weer zoiets, zeker als ze gewaarschuwd hebben. Het bleek dat het pas sinds drie dagen aangepast was.
We zijn maar naar een klein plaatsje in de buurt gereden, Piesendorf, en hebben daar op de parkeerplaats van de voetbalclub gestaan. Ook een mooi plekje en waarschijnlijk net zo verboden maar ze komen natuurlijk alleen als er overlast is en dat zal wel bij het Sauna centrum geweest zijn.

1 Reactie op “Oostenrijk – Krimmler watervallen”

1. Hans loykens schrijft :

Mooi verhaal, we gaan het morgen zien.