Oostenrijk – Pitztal & Umhausen

Uit de categorie: Camper Reisverhalen, Oostenrijk
Datum: 07/09/2015

Het was weer frisjes vannacht. Toen we echter vanochtend op de thermometer keken, vlak voor ik de hond ging uitlaten (ivm vest of jas aan), kwamen we tot de aparte conclusie dat het buiten al 17 graden was terwijl het binnen nog 14 graden was. De zon scheen en die deed buiten al goed zijn best om het warmer te krijgen. Nou dat was lekker wandelen met de hond en daarna maar even de stoeltjes buiten gezet en ontbijt in het zonnetje gedaan.

onderweg is het ook mooiPrachtige uitzichten

Vandaag terug rijden door het Pitztal. En dan rijden we weer verder. Het terug rijden ging goed en rustig. We hebben genoten van de omgeving. En daarna naar Ortztal en daar een plekje gezocht om te wandelen. Toen we wat gevonden hadden zijn we een stuk gaan lopen en kwamen we bij een wilde rivier. Daar lekker in het zonnetje gezeten vlakbij het water. Het was er heerlijk zo uit de wind. Ook kwam er nog een kanoër de rivier af. En die ging er vlak bij ons vanaf. Kunstig zoals ze de kano in bedwang kunnen houden in dat wilde water.
Het blijkt dat er daar ook vaak wedstrijden gehouden worden en daarom hingen er ook heel veel draden over de rivier. Daar kunnen ze dan de stokken in hangen waar de kanoërs doorheen moeten gaan.
Ook in de buurt nog even een waterval opgezocht. Het was niet veel en je kon de camper niet kwijt in de buurt. Dus maar even snel een foto gemaakt en weer verder gereden.

Met kano op de rivierDe rivier

Uiteindelijk zijn we weer verder gereden en omdat we beiden heel moeie, pijnlijke spieren hebben zijn we naar een ACSI camping gereden en daar staan we nu. Lekker even uitrusten en niet teveel doen. Als het morgen zonnig is dan blijven we misschien nog wel een dagje om bij te komen van alle indrukken. En er komen er vast nog meer in de komende dagen.
En inderdaad, de dag erop hebben we dus een rustdag ingepland. De zon scheen weer goed die ochtend en dus besloten we op de camping te blijven. Lekker genieten van de zon met een boekje op de heel rustige camping. Alleen ’s middags nog even een wandeling gemaakt door het bos naast de camping.

Rustig plekje op de camping

De volgende dag hebben we de camping weer verlaten. Alles leeg, schoon of gevuld, dus kunnen we er weer even tegen.
We wilden vandaag de Timmelsjoch rijden en dan overnachten in Italie. Helaas zagen we onderweg door het dal dat de pas naar Italie afgesloten zou zijn. Nou dan heeft een uur doorrijden ook geen zin. Later hebben we het even opgezocht en het bleek dat er een aardverschuiving was geweest en die moest opgeruimd worden. Dat kon wel een aantal dagen duren. Dus dat ging niet door.

Dan maar naar de waterval bij Umhausen. Die leek ons ook wel mooi om te bekijken en toen we zagen dat de Timmelsjoch dicht was waren we net bij de parkeerplaats van die waterval.

Panorama bij de waterval

Een mooie wandeling naar de waterval toe. Wel flink omhoog en de spierpijn van de afdaling twee dagen geleden was nog niet over. Dat voel je dan wel. De waterval is de hoogste van Tirol en het is indrukwekkend om te zien. Geen miezerig stroompje langs de wand maar echt water dat naar beneden stort. Er zijn normaal gesproken 5 platforms maar nu kon je van onderen alleen 1 en 2 bereiken en 3 en 4 waren in onderhoud. Eigenlijk maar goed ook want we hadden nooit zo ver naar boven kunnen lopen om 3 en 4 te halen. Platform 5 kon vanaf boven bereikt worden maar daar zijn we niet geweest.

Waterval foto 1Waterval foto 2

Waterval foto 3Waterval foto 4

Toen we weg wilden rijden deed de camper het niet meer. Alleen een kleine klik en verder gebeurde er helemaal niets meer. We konden dus alleen maar op de plek blijven waar we waren.
We hebben de pechdienst maar gebeld. Wel lekker dat het de pechdienst van de verzekering is zodat je alles gewoon in het Nederlands kan uitleggen en afhandelen. Er zou na 1 tot 1-1/2 uur iemand langskomen en na een half uur werden we gebeld door iemand van de pechdienst in Oostenrijk. Die zou er met een half uur er zijn. En dat waren ze ook.
Voor de garageVolgens hen was het de startmotor die niet meer in beweging te krijgen was. Ook een paar tikken erop hielp niet. Ze hebben de camper aangesleept en het adres van een Fiat garage gegeven in Roppen. Daar zijn we heen gereden en we hoopten dat de motor maar niet zou afslaan onderweg.
Nu staan we voor de deur van de garage in Roppen, want ze waren al gesloten. We hebben dit keer een wat minder leuk plekje om te slapen en hopelijk kunnen ze ons morgen helpen om weer een werkende camper te krijgen.
We zullen voor het eerst in lange tijd weer eens de wekker moeten zetten want om 8 uur gaan ze open en dan hopen we maar dat ze ons vlug kunnen helpen.
De Timmelsjoch die zetten we maar even uit ons hoofd en gaan morgen (hopen we) de andere kant op.

De volgende dag is de camper nagekeken en er kon eigenlijk geen probleem met starten gevonden worden. De startmotor wilden ze wel vervangen maar hij lijkt prima in orde en dus kan het probleem ook iets anders geweest zijn. Daarom maar besloten om het zo te laten en het goed te laten onderzoeken als het probleem er is en blijft. Tot nu toe blijft het probleem weg en laten we hopen dat het zo blijft.
Vanmorgen toen we moesten wachten hebben we wel een wandeling daar in de buurt gemaakt naar het dorpje. Klein maar wel met een supermarktje voor wat brood en fruit. Dat hadden we wel nodig en we wisten op dat moment nog niet of we verder konden rijden. Ook kwamen we langs een rivier die flink stroomde en daar hebben we een tijdje in de zon gezeten. Ook kwamen er rubberboten voorbij die lekker schommelden op de rivier. De personen erin hadden het wel naar hun zin.