Romantische strasse – Wertheim, Külsheim

Uit de categorie: Camper Reisverhalen, Duitsland
Datum: 09/06/2017

De Romantische strasse in Duitsland. Die wilden we ook eens gaan rijden en de tijd daarvoor was nu aangebroken.
De eerste dag rijden we gewoon een flink stuk over de niet zo bijster leuke snelweg. We moeten gewoon wat kilometers maken. We komen tot bijna bij Koblenz en staan op de camperplaats bij het vulkaanmuseum in Mendig.

Bij het vulkaanmuseum

De volgende dag rijden we weer verder en besluiten eerst nog een tijdje de snelweg te gebruiken. Op een gegeven moment vliegt de vijfde versnelling eruit en hij kan er wel makkelijk weer in maar is er zo weer uit. Die is dus stuk. De vakantie nu stoppen lijkt ons niet zo leuk en ook niet noodzakelijk maar echt doorrijden tot in zijn vier is niet echt lekker op de snelweg. We gaan dus maar wat eerder van de snelweg af en rijden dan maximaal zo’n 80 km per uur wat wel te doen is. Later maar eens kijken of het te repareren is en wat dat weer gaat kosten.

Buiten dat probleem stopten ook de richtingaanwijzers er mee. We stopten maar bij een garage maar toen de monteur er naar ging kijken werkte alles weer. Waarom dat zo was weten we niet. Misschien omdat de spanning eraf is geweest toen we stopten. Gelukkig konden we dus weer verder met het geven van richting onder het rijden.

Aanzicht van het slot

We hebben wel aardige dingen gezien en zijn gekomen in Wertheim. Het eerste plaatsje op de romantische route die wij aandoen. Het begin ligt eigenlijk in Würzburg maar dat is verder rijden dus dat komt wel op de terugweg.
We waren al vrij laat en zijn naar de camperplaats ‘im furt’ gereden in Wertheim. We hebben een stuk gewandeld en de oude burcht van een afstand gezien. Daar gaan we morgen wel eens heen wandelen vanaf een parkeerplaats in het stadje zelf. Hiervandaan was te ver omdat we aan de verkeerde kant van de rivier staan.
We konden wel lekker buiten eten in de zon en hebben daarna ook nog een tijdje van het zonnetje kunnen genieten.

Wertheim

Vanaf vandaag dus alleen romantische dingen. We beginnen dus met het legen van het toilet. We reden naar de andere kant van de rivier voor de serviceplaats en een parkeerplaats. Het legen en vullen is in ieder geval allemaal gelukt. Het vinden van een parkeerplek was ook geen probleem en gelukkig konden we hem onder een viaduct plaatsen. Hierdoor stond hij lekker in de schaduw want het was erg zonnig en daardoor ook erg heet.
We zijn gaan wandelen naar het stadje en daarna door gelopen naar boven om de burcht Wertheim te bekijken. Een flinke klim en niet makkelijk door de hitte van die dag. Maar we zijn wel boven gekomen en hebben daar de lunch gegeten.
Een leuke ruïne om te bekijken.

De route naar beneden was trouwens een stuk lekkerder lopen. Naar beneden is toch iets prettiger. Op de marktplatz staat het oudste en smalste huisje van Franken maar dat hadden we te laat door en hebben het dus niet gezien.
Weer aangekomen bij de camper zijn we daar nog een tijd gebleven. Lekker in de schaduw aan de Tauber met een windje. Pas na het avondeten zijn we vertrokken naar de camperplaats in Külsheim vlakbij een oud slot. Een prachtige plaats om te staan en natuurlijk hebben we het slot ook even bekeken. We konden er makkelijk omheen lopen.

Mooie camperplaatsen De toren

Totaal plaatje van het slot De poorten

Er lagen daar op straat allemaal kleine rode/zilveren hartjes op de grond. Een soort confetti van een feest. Dat hoort misschien wel bij het romantische deel van de route, hoewel dit plaatsje er officieel niet op staat maar wel tussen twee plaatsen in ligt.

We sliepen er heerlijk tot het bijna vier uur was. Want ’s nachts tegen vier uur werden we opgeschrikt door de kerkklokken in het stadje. Overal hoorden we ze beieren en dat duurde een paar minuten. Het leek wel een soort alarm maar waarvoor het precies geweest is dat weten we niet. Dat iedereen in het stadje wakker is geworden dan verwachten we wel.