Sprookjesroute Immenhausen Trendelburg Sababurg Hofgeismar

Uit de categorie: Camper Reisverhalen, Duitsland
Datum: 16/06/2013

Vandaag weer verder en eerst naar Immenhausen. Daar was een kasteelmuur met torens maar dat hadden we snel gezien. Dus gingen we verder naar Trendelburg. Hier staat de toren van Raponsje en de haren hangen nog uit de toren. De toren hoort bij een hotel restaurant en je kan dus niet zomaar overal kijken.

De toren met de haren van Raponsje

Verder zijn er in dit dorp heel veel lantaarns voorzien van sprookjesfiguren op de raampjes. We herkenden wel de bekende werken maar vele waren voor ons onbekend. Het zal in de schemering als de lantaarns aan gaan nog wel mooier zijn om te bekijken, maar dat redden we niet want het was nu aan het begin van de middag.

De sprookjeslantaarns

We reden weer verder en kwamen een plek tegen waar Schneewittchenplatz op een groot bord stond. Hebben daar even gekeken maar niets leek er verder op het sprookje. Waarschijnlijk heette het plein daar gewoon zo.
Toen wilden we ook nog het slot van Doornroosje bezoeken. Dat was in Sababurg. We hadden gelezen dat er iedere zondag om 4 uur een kleine voorstelling was van de prins en prinses. Het kasteel ziet er erg mooi uit en we hebben ook hier veel foto’s gemaakt.

Sababurg - Doornroosjekasteel

Sababurg van de andere kantReinhard vertelt zijn verhaal

Om 4 uur was er inderdaad een kleine voorstelling maar helaas werd Doornroosje niet wakker en was het een eenakter. Dit ging over Reinard die al zijn bezittingen verspeelde met dobbelen en toen vroeg nog eenmaal te mogen oogsten van zijn verloren land. Dat mocht en toen plantte hij eiken- en beukenbomen en voordat hij die kon oogsten duurden het nog vele jaren! Heel leuk om mee te maken, maar dan merk je wel dat ons Duits erg slecht is en we niet kunnen volgen wat er verteld wordt. (Heb het later maar opgezocht.)

Toen we van het kasteel naar de camper liepen kwamen we ook nog een beeld van de Ganzenhoedster tegen. Leuk om er weer een versie van te zien.

Ganzenhoedstertje

Daarna gingen we naar de camperplaats in Hofgeismar. We staan daar op een mooie plek met een lekker zonnetje. Deze camperplaats is helemaal gratis en alleen voor stroom en water moet je betalen als je het nodig hebt. De koelkast hebben we in die gevallen wel op gas staan omdat die ook aardig wat stroom verbruikt.
Na het avondeten zijn we even in de stad gaan wandelen en het was erg rustig omdat het zondagavond was. Maar het zag er heel erg mooi uit. De eenakter die in het kasteel gespeeld was stond hier in het dorp ook nog eens als een beeld. De dobbelende Reinhard.

De dobbelaar

Eerst heb je er nooit van gehoord en dan kom je het twee keer op een dag tegen in verschillende plaatsen. Maar goed, het is dan ook een door de gebroeders Grimm opgetekend verhaal en daar gaan we voor op deze sprookjesroute. We komen wel meer dezelfde dingen tegen op verschillende plaatsen.