Jutland Denemarken 2024 (1)

Uit de categorie: Camper Reisverhalen, Denemarken
Datum: 17/07/2024

We vertrekken voor een lange vakantie naar Denemarken en we gaan voor Jutland dit keer. Een groot gebied met veel leuke dingen. 2 Jaar geleden deden we het andere deel en dat kun je lezen op Denemarken 2022 (1).

De eerste dag rijden we veel op de snelweg en we hadden ook een lange tijd file. Op een bepaald moment stonden we stil en dat heeft 30 minuten geduurd voor er weer beweging in kwam. Wat er aan de hand was dat hebben we niet meegekregen.
We overnachten die dag net voorbij Bremen op de camperplaats in Ottersberg. Een simpele plek bij een sportpark.

De volgende dag rijden we nog een stuk verder en het was vreselijk druk bij Hamburg. De navigatie vond het zelfs nodig om tijd te winnen om een stuk door de stad te rijden.
Uiteindelijk zijn we toch in Denemarken aangekomen.
We hebben in ieder geval de service gedaan bij een tankstation net over de grens in Denemarken.
Toen wilden we een kasteel bekijken maar alles was dicht. Zelfs de tuin was om privé redenen dicht stond er bij de ingang. Dus dat hebben we overgeslagen.
Een ander kasteel was wel te bekijken en er waren leuke beelden te zien. Dat was het Augustenborg kasteel. Dit kasteel is nu een ziekenhuis en niet te bezichtigen. In het poortgebouw is een kleine tentoonstelling te zien. Heel erg klein en je bent er ook snel uitgekeken.

Augustenborg kasteel

Daarna reden we naar een strand en hebben daar op het grasveld dichtbij gestaan en hebben er ook lekker gegeten. Die nacht hebben we op een camperplek gestaan die erg afgelegen was. Wel een mooie plek om te staan.

camperplek

De volgende dag (vrijdag) hebben we hier in het bos een wandeling gemaakt om de hunebedden te bekijken die hier zijn.

hunebed

Het was erg mooi weer, volop zon en 30 graden, dus we besloten de waterrand op te zoeken. Ik had een mooi plekje gezien thuis op Google Earth en nu gingen we even kijken of het echt zo is. En inderdaad in Ballebro was het een prachtige plek aan het water waar we dan ook de hele dag gestaan hebben. Heel rustig en een lekker windje over het water erbij.
’s Avonds zijn we naar een camperplaats in Sanderborg gereden en hebben daar lekker geslapen.
Op 20 juli zou het weer de hele dag prachtig weer zijn en daarom gooiden we het schema even om en zijn naar het strand op Rømø gereden. We hebben daar de hele dag gestaan en zijn pas laat vertrokken. Gelukkig kon dat want vanaf 5 uur stonden er rijen auto’s die het strand af wilden rijden. Maar de uitgang is maar voor 1 auto gelijktijdig dus dat duurde allemaal vrij lang. Toen wij tegen negen uur vertrokken was er gelukkig geen lange rij meer en konden we er vlot af.
We zijn naar de camperplaats in Ribe gereden en omdat deze vol was hebben we op de parkeerplaats ernaast geslapen.
De volgende dag hebben we een wandeling door het plaatsje Ribe gemaakt. Een leuk stadje om te bezoeken en er valt nog wel wat te zien ook.

foto Ribe

Ribe

Daarna de camper op de camperplaats een servicebeurt voor water gegeven zodat alles weer vol en leeg is.
Omdat we zelf brood willen bakken en de accu het net niet redt om zo lang stroom te geven gaan we even een camperplaats met stroom opzoeken. Het is Birte og Egon Kulmbach geworden in het plaatsje Ribe, maar wel ver buiten het centrum van het stadje. Een hele mooie plek en met elektriciteit zodat we de tijd hadden om twee broden te bakken. We hebben er natuurlijk ook overnacht en tevens gebruik gemaakt van de douche die aanwezig was.

Birte og Egon Kulmbach camperplaats

De volgende dag zijn we naar de vier grote beelden die over de zee uitkijken in Esbjerg geweest. Leuk om die weer eens te zien. We waren hier 10 jaar geleden ook al eens.

Vier grote mannen aan zee

Daarna zijn we gereden naar een parkeerplaats vlakbij het strand. Daar staan een aantal bunkers uit de tweede wereldoorlog maar daar heeft een kunstenaar paarden van gemaakt. Die hebben we even op de foto gezet. En het was weer een leuke wandeling.

Bunkers als paard

Als laatste die dag wilden we een bunkermuseum bekijken met allerlei dingen op het terrein. Maar op een of andere manier heb ik thuis iets door elkaar gehaald en was er wel een museum maar het treintje dat er zou rijden was daar niet.
We hebben wel even door de duinen gelopen maar de plattegrond die ik had klopte dus ook niet. Er stonden wel een paar mammoeten op het veld en dat vonden we ook wel leuk.

Mammoeten bij museum

Voor de camperplaats hebben we gekozen voor Parking Marbaek A817. Een mooie plaats om te staan vlakbij het strand en de zee. Vanuit de camper had je er een mooi uitzicht.