Jutland Denemarken 2024 (5)

Uit de categorie: Camper Reisverhalen, Denemarken
Datum: 29/07/2024

We vertrekken weer vanaf de parkeerplaats en willen wat dingen bezoeken, maar we beginnen met boodschappen doen. Op de weg er naar toe kwamen we rond lunchtijd langs een mooie plek en daar zijn we gaan staan voor de lunch. Alleen duurde deze lunch bijna de hele middag en waren we dus erg laat voor de boodschappen. En de trol die we daarna bezochten, Ivan Evigvar, was dan ook het laatste wat we deden voor we naar de camperplek zouden rijden die dag.

trol Ivan Evigvar

De camperplek was bij een Vikingmuseum waar je van 5 uur ’s middags tot 10 uur ’s morgens mag staan. We hebben daar ’s avonds nog wel een mooie wandeling gemaakt en wat huisjes van het museum bekeken.

Vikingmuseum

camperplaats

Vanmorgen waren we goed op tijd wakker om voor 10 uur te kunnen vertrekken. Als ze hun parkeerterrein voor overnachten vrijgeven maar graag hebben dat je voor 10 uur vertrekt dan doen we dat ook.
Eerst gaan we een bezoek brengen aan Thingbæk Kalkminer. Een kalkmijn waar originele gipsen figuren in de grotten geplaatst zijn wat het een karakteristiek museum maakt. Eerst heb je nog een aantal verdiepingen met verschillende tentoonstellingen. De oorlog, het ontstaan en gebruik van kalk, de verlopende tijd met allerlei items uit die tijden en over de koude oorlog. Veel te zien dus voordat je de donkere en koele mijntunnels inloopt en ineens de gigantische kalksteengrotten voor je hebt. Het hele jaar door is het 8 graden warm in de mijnen, dus we waren blij met het vest dat we meegenomen hadden. Leuk al die beelden in de grotten. En van alles hebben we dan ook veel foto’s.

Daarna reden we naar troldchurch, een oude begraafplaats. Deze zag er best mooi uit tussen al de maiskolven. We moesten dan ook over een stoffige weg rijden er naar toe.

troldchurch

Toen zijn we naar een grote picknickplaats gereden waar “De stenen kist van Lundby Bakker” zou zijn, maar die konden we daar nergens in de buurt vinden. Het was wel een mooie plaats dus we hebben er een paar uur lekker in de zon gezeten voor we weer verder reden naar een nieuwe trol. Die hebben we uiteindelijk overgeslagen omdat hij op een eiland lag en de pont zou 20 euro enkele reis zijn en om dan alleen een trol te zien was wat te erg.
We zijn toen naar Lindholm Hoje gereden waar dus een heel grote Viking begraafplaats is. Indrukwekkend al die stenen die daar liggen.

Lindholm Hoje

We mogen daar ook op de parkeerplaats overnachten en dat doen we ook want het is al vrij laat geworden.

camperplaats

Nu zijn we twee weken onderweg en we gaan vandaag het noordelijkste puntje bereiken van Jutland. Maar eerst nog even langs Slot Voergaard. Een mooi slot waar je lekker kunt kijken.

Slot Voergaard

Daarna zijn we doorgereden naar het noordelijkste puntje van Denemarken. De navigatie stond weer op kortste route maar dit keer had ze een korte route door het bos geregeld over een nogal zanderige smalle weg. Het leek eerst wel aardig maar het werd steeds krapper en zanderiger. Teruggaan was geen optie meer dus we hebben het hele stuk (ongeveer 1,5 kilometer) rustig aan doorgereden. Wel spannend en gelukkig geen tegenliggers.
Op de parkeerplaats aangekomen de camper parkeren en een kaartje voor parkeren regelen. Dat was lastig want onze kaart werd niet geaccepteerd dus moest iemand anders voor ons betalen. Dat is gelukt en toen konden we gaan wandelen naar de plek waar twee zeeën, Kattegat en Skagerak, samenkomen. Het was vloed en het zag er heel goed uit. Je kon goed de golven tegen elkaar zien beuken.

Kattegat en Skagerak

Het was leuk om te bekijken. Ook waren er wat zeehonden in zee en ook op strand lag een kleine te genieten van de zon.
Daarna naar de verzanden kerk gereden, althans naar de parkeerplaats en toen er naar toe gelopen. Alleen een toren van de oorspronkelijke kerk staat er nog en de kerk is ooit gesloten omdat hij niet vrij te houden was van het rondvliegende zand. Hij staat dan ook eenzaam in de duinen. Hij is vroeger blijven staan omdat ze zeevaart de toren als referentie punt gebruikte.

verzanden kerk

Daarna een camperplek opgezocht en dat is een plek vlakbij het strand geworden. We kunnen de zee net niet zien door de duinen maar we gaan toch slapen dus dat is niet zo erg. 😉