Jutland Denemarken 2024 (6)

Uit de categorie: Camper Reisverhalen, Denemarken
Datum: 01/08/2024

De volgende dag weer vertrokken voor het volgende punt op de agenda. We reden langs de supermarkt en daarna door naar Råbjerg Mile. Dit is een grote zandverstuiving welke langzaam opschuift. Het is echt erg veel zand wat je daar ziet en het is leuk daar te lopen.

Råbjerg Mile

Daarna onderweg een lunch en toen naar Bindslev. Daar is een waterstroom en een oude op water werkende elektriciteit centrale. Dat is nu ook een gratis klein museum waar je kunt zien hoe de oude dingen werkten (en nog steeds werkt). We hebben er ons wel even vermaakt.

Bindslev

Daarna zijn we naar een hoogste punt en uitkijktoren gereden in Toelhøjvej. Natuurlijk ook even naar boven gelopen voor het uitzicht en een foto.

Toelhøjvej

De parkeerplaats en picknickplek lagen lekker in de zon, dus hebben we koffie gezet en een tijdje in de zon gezeten. Veel zin om verder te gaan hadden we dus niet en hebben een camperplek in de buurt opgezocht. Dat is geworden Birgitte en Jorgen Pedersen in Hjorring. Een mooie plek waar je lekker op gras staat en ook lekker in de zon kan zitten. (Dat laatste alleen als de zon ook schijnt zoals bij ons het geval was)

Birgitte en Jorgen Pedersen in Hjorring

Vandaag gaan we eerst voor een oude gesloopte kerk. De parkeerplaats daar was echter helemaal vol en ik kon daar niets met onze camper. We zijn er maar niet gebleven en zijn doorgereden. (Wat we van de gesloopte kerk moesten verwachten wisten we ook niet)
Toen naar de vuurtoren in het zand. Daar waren we 10 jaar geleden ook al maar toch was er iets anders. De vuurtoren was 70 meter verplaatst omdat hij bijna in de zee zou verdwijnen. We konden er nu ook in en naar boven klimmen wat 10 jaar geleden niet kon. De aanbouw onderin van de vuurtoren was 10 jaar geleden niet te zien en lag onder het zand. Die zijn niet meeverhuisd en deze komen langzaam boven het zand uit en storten deels al in de zee. Wel apart om die stukken te zien liggen.

vuurtoren in het zand

Daarna zijn we naar Blokhus gereden om een tijdje op het strand te staan. We kwamen er later achter dat je dus daar ook mag overnachten. Dat hebben we dus maar gedaan want we stonden er lekker. En op het strand slapen hadden we tot nu toe nog nooit gedaan.