Jutland Denemarken 2024 (7)

Uit de categorie: Camper Reisverhalen, Denemarken
Datum: 03/08/2024

Na de nacht op het strand wilden we eerst nog een dagje blijven, maar het was erg bewolkt en het voelde erg fris aan met het windje. De weersverwachting was niet veel beter en besloten we dus maar verder te gaan naar een volgend punt.
Eerst even gekeken bij de sculpturen in Blokhus. Je kunt er binnen heel veel bekijken maar ook buiten staan er diverse tentoongesteld. De zandsculptuur die de hoogste ooit was staat ook nog op het parkeerterrein maar is in de loop der jaren door het weer aardig toegetakeld. Hij staat er al 3 jaar.

blokhus

De volgende plek is een mooie plek aan de zee geworden waar we ook lekker konden lunchen. We zaten hoog en keken naar beneden naar de zee. Een fijne plek om even lekker te zitten.
Daarna zijn we doorgereden naar de Bulbjerg. Een mooie klif waar je bovenop kan lopen met ook een klein bunkermuseum. Dat laatste stelde echter niet veel voor en het waren vooral foto’s en omschrijvingen daarvan.
Het uitzicht was echter wel mooi.

Bulbjerg

Beneden aan de klif was het uitzicht heel anders en kon je ook gedeeltelijk er onderdoor lopen. Ook leuk om te doen.
We hebben nog een hele tijd op het strand, op de keien, gezeten om van het uitzicht te genieten.

Bulbjerg beneden

Daarna een camperplek opgezocht op de route. Dat is er eentje geworden in de duinen genaamd Vigso strand.

Vigso strand

Later op de avond komen we er achter dat we in een natuurgebied staan en dat overnachten daar absoluut niet is toegestaan. Je mag er zelfs ’s nachts niet parkeren. Dat kan een aardige bekeuring worden dus besluiten we toch maar een andere camperplek op te zoeken. Dat is in dezelfde gemeente het vliegveld geworden. Er stonden al verschillende campers daar maar er was plaats genoeg dus nu hebben we daar overnacht.

vliegveld camperplaats

De volgende dag zijn we naar het bunkermuseum in Hanstholm gereden. We hebben daar veel rondgelopen en een ritje met de trein gemaakt die vroeger de bommen naar de juiste plekken bracht. Leuk zo’n ritje die ook nog door twee bunkers heen rijdt.

bunkermuseum in Hanstholm.

Daarna werd het alweer tijd voor de lunch. We zochten een plekje dicht bij zee op maar daar was het te druk en konden we niet staan. Een paar kilometer verderop lukte het wel. Na de lunch naar een picknick plaats gereden waar een man een bijbeltuin heeft aangelegd. Althans die tuin heeft hij heel lang geleden gemaakt en na zijn dood in 1993 is de tuin open gebleven maar niet meer bijgehouden. De plaats is gevuld met stenen waarin bijbelpassages waren geëtst, modellen van bijbelse plaatsen, stenen kruisen en miniaturen die verschillende gelijkenissen illustreerden. Er zijn ook tafels en banken door hem gebouwd. Doordat het niet wordt bijgehouden is er veel verval en zijn veel teksten niet meer te lezen. Maar toch leuk om daar even te kijken, in de Bijbeltuin.

Bijbeltuin

Daarna hebben we nog een trol opgezocht Ask Fra Ashaj. Een grote in het bos verstopte trol met een baard.

trol Ask Fra Ashaj

Hierna hebben we nog boodschappen gedaan en toen een camperplaats opgezocht. Die is langs een rustige weg en als je achteraan staat dan hoor je het verkeer helemaal niet meer.