Denemarken, Fredrikshavn, Saeby, Norresundby, Skorping

Uit de categorie: Camper Reisverhalen, Denemarken
Datum: 23/06/2014

Vandaag vertrekken we weer vanaf de camping. We gaan eerst richting Fredrikshavn om even te winkelen in de winkelstraat en In fredrikshavnde nodige boodschappen in te slaan want we moeten nog steeds eten. Dat is in ieder geval gelukt. Daarna doorgereden naar Saeby en hebben we de zeemeermin bekeken die daar in de haven staat. Een heel mooi groot beeld wat er van twee kanten anders uitziet. De kanten zijn helemaal opgemaakt met kleine klei figuren die blijkbaar door heel veel kinderen gemaakt zijn en in het kunstwerk zijn gebruikt. Het ziet er erg mooi uit van dichtbij. En van veraf trouwens ook. Ook nog een tijd lekker in de zon gezeten.

de havenkant van de meerminDe zeekant

Details van de figuurtjes op het lijf

Daarna doorgereden naar Dronninglund naar de camperplaats Flauenskjold. Er werd gevraagd of we aan de ene kant wilden gaan staan omdat er ’s avonds iets was met de bewoners van het dorpje. Wat het precies is geweest weten we niet want er was een lang verhaal aan vooraf en toen werden er door iedereen die aanwezig was twee liederen gezongen. Daarna ging een grote berg hout met een heks erop in brand. Toen het vuur bijna uit was ging iedereen weer naar huis. Dus even na achten was alles weer voorbij. Gelukkig dus geen feest met luide muziek tot diep in de nacht.
We hebben er lekker op het grasveld gestaan.

Op 24 juni zijn we wakker geworden met onweer en een flinke hagelbui. Geeft niets, we blijven gewoon wat langer in bed liggen. De bui waait wel over want ik had al geschreven dat het altijd waait in Denemarken. Maar goed, toch maar gaan ontbijten en toen het even droog was de hond uitgelaten en alles wat nog buiten stond naar binnen gezet. We gingen eerst naar een grote Vikingbegraafplaats. Deze is in de plaats Norresundby.

De grote begraafplaats voor Vikingen

Onderweg ook nog regen gekregen en toen we op de parkeerplaats aankwamen zagen we net verschillende mensen met paraplu’s op verder lopen. We zetten de camper op een ruim plekje en zien de schaduw van de camper. Zie je wel, de zon komt er al weer door en inderdaad liepen we even later met een blauwe lucht links en een donkere lucht rechts op de begraafplaats. Met een zonnetje in ons gezicht. De foto’s laten ook beide luchten zien. Het was een mooie grote begraafplaats.

Graven van VikingenEn nog meer graven van Vikingen

En eentje van de hoofdviking

Daarna zijn we doorgereden naar Aalborg waar we wat door de winkelstraten wilden lopen. Maar helaas waren alle juiste parkeerplaatsen vol en waar we niet pasten hoefden we niet eens te kijken. Na een stukje rondrijden maar besloten om dit te laten vervallen en zijn we doorgereden naar een natuurpark in Skorping voor een mooie wandeling.
Na de wandeling stonden we op een mooi plekje met de camper dus hebben we er ook nog koffie gedronken. Het was ondertussen prachtig weer en we besloten om nog maar even van de zon te genieten en zijn gebleven. En toen het half zes was hebben we ook maar besloten om er te eten. Prachtig weer en lekker gestaan.

Een overzichtsfoto

De camper op een mooi plaatsjeEn nog een foto van de omgeving

Later zijn we doorgereden naar Randers waar we nu op de camperplaats staan aan de haven genaamd Rander lystbådehavn. Een mooi plekje en we staat er met vier campers. Nog even dit verhaaltje schrijven en dan kunnen we weer gaan slapen. Kijken wat morgen ons gaat brengen.