Denemarken, Frostrup, Blokhus, Lokken, Hirtshal, Skagen

Uit de categorie: Camper Reisverhalen, Denemarken
Datum: 20/06/2014

Wat een prachtige plek was dat om te overnachten. Jammer dat het vanochtend wat droevig eruit ziet zonder zon en wat veel wind. (Die heb je geloof ik altijd hier in Denemarken!) We konden niet lekker buiten ontbijten want daar was het veel te fris voor. Maar daarna weer verder gereden. We gaan verder omhoog maar omdat we op een eiland zitten moeten we een stukje met de pont of veel terug en omrijden. We nemen dus maar de pont.
Eerst nog even langs het graf van Hamlet welke daar op een berg ligt. Maar je kan aan de kant van de weg amper parkeren dus we hebben onder aan de weg wat foto’s gemaakt en zijn toen maar verder gereden.

Met het pontje mee

Over het water met het pontje was ook leuk. Het was maar 1,1 kilometer maar toch leuk om even te varen met de camper. Omrijden was in ieder geval heel veel kilometers en in tijd scheelde dit ook zeker twee uur.
Onderweg kwamen we onverwacht een veld stenen tegen wat een Viking begraafplaats bleek te zijn. We zijn er even gestopt en hebben het een en ander bekeken.

Omschrijving op een bordjeDe steen die het graf aangeeft

Toen weer verder gereden naar de vogelberg in Frostrup waar we naar toe wilden. Dat was een prachtige hoge klif waar we met de camper bovenop konden parkeren. Dat scheelt een eind omhoog lopen! Schitterende uitzichten hadden we daar. En de zon liet zich ook even zien dus hebben we ook lekker uit de wind gezeten in het zonnetje.

Een weids uitzicht

Uitzicht opzijUitzicht naar beneden

Later toch maar weer verder en nu naar het plaatsje Blokhus. We wilden gewoon even wat sfeer proeven van deze badplaats. Leuke winkels maar niets gekocht. Wel was het al half zes geworden en hebben we daar lekker vis met patat gegeten. Dat smaakte heerlijk en zo hoefden we ook weer eens niet te koken.
Daarna nog naar de vuurtoren bij Lokken geweest die steeds onder het zand stuift. Hij lag nu erg vrij vonden we want we hadden al eens foto’s gezien dat hij veel meer onder het zand zat. Het stoof daar wel verschrikkelijk dus hij zal wel weer snel onder zitten šŸ˜‰
Ook was het er verraderlijk hoog aan de zeekant. Het was een hele diepte waarin je keek.

De vuurtoren

Die plek hebben we ook verlaten en wilden staan de camperplek in Hirtshal maar helaas was het terrein helemaal opgebroken. Er stonden een aantal campers ergens anders en daar zijn wij maar bij gaan staan. Officieel mag het daar niet maar omdat de echte plek weg is schijnt het gedoogd te worden. Het is in ieder geval een rustige nacht geworden.

Op 21 juni werden we ’s morgens wakker met regen op het dak. Het zag ook erg grijs buiten. Eerst de hond uitlaten. Nu eens een keer met de regenjas aan. En dan maar rustig ontbijten en daarna was het in ieder geval weer droog. We hebben een verzorgingsstation opgezocht omdat we erg vol zaten met grijs water. Het was lastig te vinden maar uiteindelijk hebben we het wel gevonden en alles is weer leeg. Daarna naar een vogelpark, Eagleworld. We wisten dat we de vogelshow niet konden bekijken omdat de hond daar niet toegelaten zou zijn, maar misschien konden we wel andere dingen bekijken. Maar daar aangekomen bleek zelfs het hek nog dicht te zitten en dat zou pas een uur voor de show geopend worden. Dan maar niet.
We zijn toen doorgereden naar Skagen de Rabjerg Mile, de grootste zandverstuiving van Denemarken. Misschien wel van Europa. Een 1 bij 1 kilometer groot zandveld die op sommige plaatsen wel 40 meter hoog is, verplaatst zich langzaam over land van kust naar kust. De hele hoeveelheid gaat met ongeveer 15 meter per jaar opzij en alles wat er staat verdwijnt dan onder zand. Het is een mooi gezicht al dat zand en eigenlijk niet voor te stellen dat het zich maar blijft verplaatsen. Wat gaan ze doen als hij de camping bereikt en de wegen en spoorlijn die er loopt? Het duurt nog wel tientallen jaren maar dat de berg opschuift staat vast.

Wandelen naar Rabjerg MileEen grote zandbende

Toen we dit gehad hadden zijn we naar het Noordelijkste puntje gereden, hebben de camper op de parkeerplaats gezet en hebben toen een kilometer gewandeld over het strand. Met de tractorHier komen twee zeeƫn, het Skagerrak en Kattegat, bij elkaar waardoor het land ook langzaam blijft aangroeien. De golven zie je ook zo nu en dan tegen elkaar aan slaan. Leuk maar moeilijk op de foto te krijgen. Het was ook vloed en bij eb is het vast beter te zien doordat er dan meer zand in de punt te zien is. Dit is echt een toeristische trekpleister en het was er ook heel druk. Veel mensen lopen het hele stuk maar er zijn ook mensen die zich met een tractor laten brengen.
En ondertussen is het toch weer prachtig weer geworden en hebben we nog een lange tijd op het strand gelegen in het zonnetje. Je ziet hier op zee ook heel erg veel grote zeeschepen varen. Die maken allemaal de ronding om het noordelijkste puntje.

Lastig die golven fotograferenGevaarlijke stromingen

Best druk op het strand

Tegen half vijf gingen we weer naar de camper en we besloten om maar eens een ACSI camping op te zoeken om lekker uit te rusten en te douchen. Als het mooi weer is morgen blijven we hier ook staan want vermoeiend is het wel om steeds maar wat te op te zoeken en te doen. Vanavond maar weer eens een filmpje kijken!
Het is trouwens in Skagen de ACSI camping Rabjerg Mile geworden vlak bij de zandverstuiving.
En op 22 juni zijn we op de camping gebleven. Een lekker rustig dagje. Alleen vanmiddag een wat langere wandeling met de hond gemaakt maar verder alleen genieten van de zon en een boekje.